Nyt grønlandsk kombineret fiskefartøj
GR6-56 Mille Kuka

Nyt grønlandsk kombineret fiskefartøj

Det er det Lollandske værft i Rødbyhavn, Bredgaard Boats der har specialiseret sig i glasfiberproduceret fiskefartøjer, der søndag eftermiddag kunne sende endnu en nybygning afsted til Grønland.

Michael Jakobsen fra værftet fortæller til FiskerForum.dk, at det egentligt var meningen at det kun var værftets sædvanlige skipper der sammen med et besætningsmedlem skulle sejle den nye M 139 »Mille-Kuka« til Nuuk i Grønland. Men omstændigheder med dårligt vejr på Grønland søndag gav flyaflysninger, og vanskeligheder med at skaffe nye flybilleter istedet, gav skipper ombord lidt flere besætningsmedlemmer med på turen til Grønland, end forventet.

Inden afrejsen søndag, nåede Michael Jakobsen lige at sælge en 6 meter hurtigtgående Bredgaard-jolle til Anthon Egede, inden han med hustru og søn gik ombord på »Mille-Kuka«. Familien Egede måtte ty til denne lidt anderledes rejsemåde, for alternativet var tidligst, en erstatnings-tur for familien med AirGreenland, den 15. august og så længe kunne Anthon Egede ikke vente.

Nu får de, med skipper ombord, en tur til Thorshavn på Færøerne, hvor de ankommer fredag omkring middagstid. Her bliver der bunkert olie og andre forsyninger, inden man igen toethalvt døgn senere rammer Island, nærmere bestemt Hafnarfjordur i den sydvestlige del af Island. Her kombinerer man opholdet med en fremvisning af »Mille-Kuka« for udvalgte fiskere og redere fra Island, af Bredgaard Boats forhandler på øen.

Den følgende søndag forventes den nye kombineret grønlandske line/krabbefartøj samt bundgarnsfisker og hvalfanger, så endeligt at ramme den grønlandske hovedstad Nuuk, hvor det 14,99 meter lange og 6,67 meter brede fartøj fremover vil have hjemhavn.

Topmoderne kombineret glasfiber-fiskefartøj

Den topmoderne kombineret glasfiberbåd har plads til en besætning på 6 mand, med 3 kahytter med plads til 2 personer i hver, hvor komforten er i top med både toilet og bad på kamrene. I det hele taget er der kræset for besætningen ombord, med fine forhold i både lukaf og i messen. En komfort der kan sidestilles med et mindre parcelhus på land. Strømforbruget ombord klares derfor ekstraordinært af 2 generatorer, der på henholdsvis 40 kW og 8 Kw sørger for at det elektriske ombord bare fungerer, med eksempelvis varme i gulvet på toilettet. Så har man også fornemmelsen af hvor gennemført komforten ombord er.

Styrhuset er fremrykket på Shelter-dækket og giver derfor gode plads- og arbejdsforhold for besætningen agter. Og med en driftssikker Volvo Penta D13 på 500 hk, monteret med ZF gear og korsør propel og dyse, er der taget forbehold for de vanskelige besejlingsforhold og uregerlige vejrlig, der findes omkring Grønland. Fartøjet er veludstyret med Furona instrumenter og andet teknisk udstyr, der ligeledes sikre en sikkerhedsmæssig forsvarlig sejlads med en optimal fangstrapportering undervejs.

Fiskehåndteringen ombord er helt unik med et køle- og frysesystem, der lynhurtigt kan køle fangsten ned på nul grader, i det 60 m3 store lastrum. Det sikre fangstens friskhed og værdi, og er med til at højne bundlinjeresultatet væsentligt i fiskeriet.

Corona-krisen har også sat sit aftryk på produktionen i Rødbyhavn og Michael Jakobsen, der af sind er optimistisk fortæller videre, at specielt de norske myndigheders overvejelser om at ændre på længdekravene i den norske kystflåde, har fået flere nye norske kunder til at henvende sig om fremtidige køb af fartøjer.

Det norske marked er stort og afgørende for Bredgaard Boats, der hvert år sender flere både mod det nordlige område. Men Corona-krisen har desværre sat en midlertidig prop i efterspørgslen fra Norge. For med Corana gik de norske myndigheders overvejelser om ændringer af kystflåden i stå, og der er ikke foreløbigt udsigt til at myndighederne i Norge, sætter gang i disse afgørelser igen. Flere norske fiskerier, står ellers på spring til at bestille nye fartøjer ved Bredgaard i Rødbyhavn. Ærgerligt for produktionen, der de sidste par måneder derfor har måtte ty til en arbejdsfordeling for de ansatte.

Værftet i Rødbbyhavn, der har mere end 50 års erfaring i byggeriet af glasfiberfartøjer til fiskeriet, leverer stadig topmoderne fartøjer. Fartøjer der bruger langt mindre brændstof pga. skibenes lave vægt og der kræves heller ikke så meget vedligehold, da et glasfiberfartøj ikke ruster, hvilket også giver en længere levetid på fartøjerne. Desuden har Bredgaard fartøjerne en større lasteevne, da et lettere skib laster mere end et i stål, så mange argumenter taler for, at en fremtidig investering i et fiskefartøj i glasfiber, [bør være fra Bredgaard Boats.](https://bredgaardboats.com)

Corona-krisen har også fået værftet til at kigge nye veje og med en opjustering af værftets reparations og vedligeholdelses-afdeling, har man formået at holde skindet på næsen i en tid, hvor nybyggeriet af fartøjer næsten er gået i stå, forklarer Michael Jakobsen til FiskerForum.dk. Specielt har Femern bælt-forbindelsens opstart været en kærkommen hjælp til værftets omsætning, og den 18 kilometer lange sænketunnel, der iøvrigt er verdens længste sænketunnel for biler og tog, og som forventes at vare i ca 8 år endnu og med et anlægsbudget på over 50 mia. koner og en hel del supplybåde der servicerer i området, mon så ikke også der falder lidt af i Rødbyhavn. Det forventer Michael Jakobsen selv og han ser derfor igen noget lysere på fremtiden.

Skriv et svar