Frederikshavneren Frank Lentz har fået ombygget sin 16 meter lange træskib FN 268 på Strandby Værft og Bedding og forbedringerne er til at mærke, – både i trækkraft og på pengepungen.
Den 24. december sidste år kom FN 268 Line Lentz på land i Strandby, efter at Frank Lentz havde fået ophugget sit andet fartøj FN 368 Dorte Lentz og fået tilskud fra FAS2-ordningen. ”Mit skib skulle ombygges på Stranby Værft, da jeg har brugt dem i mange år med gode erfaringer, og altid været tilfreds med servicen og de kompetente håndværker,” siger fiskeskipper Frank Lentz, som er rigtig yderst tilfreds med det færdige resultat.
Skibet har blandt andet fået ny motor, to nye brændolie-tanke, ny skruedyse, nyt styregrej, ror og rorstamme. ”Det blev en større ombygning end først regnet, men det har været mine egne beslutninger hele vejen igennem,” siger skipperen som har brugt mere end 1000 ekstra arbejdstimer på fartøjet og i alt omkring 2,4 millioner kroner på projektet.
Strandby-værftets arbejde har optimeret fartøjet, så større trækkraft og brændstofbesparelse viser sine tydelige tegn. ”Trækkraften er blevet 40% bedre end på det gamle, og som tingene ser ud nu, får vi en brændstofbesparelse på 20%, ” siger Frank, som med en hurtig hovedregning og dagens olieprisniveau får det til 70-80.000 kroner mindre brændstofudgifter næste år.
Frank Lentz er klar til at tage hul på jomfruhummer-fiskeriet igen efter at have gennemgået den sidste ændring i ombygningsprojektet, – at få nye skrueblade monteret, for at mindske skibets rystelser og forbedre bakevnen.
Strandby Værft og Bedding glæder sig også over de tydelige forbedringer på fartøjet, og håber at flere fartøjsejere ser fordelene ved, at få sat dyse på de lidt ældre træfartøjer også. ”En større trækkraft og brændstofbesparelse gavner både fiskeren og miljøet, så der er gode argumenter for at overveje udskiftningen af det gamle skruetøj,” siger administrerende direktør Poul Erik Nielsen, som kan berette om flere i FN 268’s fartøjsstørrelse med samme tilfredshed for lignende ombygning.