I den kommende tid bliver der demonstreret på livet løs, når de danske fiskere selv kommer op på barrikaderne, både lokalt ved Stigsnæs og udenlands i Bruxelles samt regionalt i hele Danmark. Det sker når fiskerne, sammen med andre produktive erhverv gør fælles front mod de bureaukratisk regelsæt, der ikke giver mening.
Aktion tirsdag den 9. maj 2023
– Først i forbindelse med EUs trawlforbud, tirsdag den 9. maj 2023, hvor fiskeriorganisationen, »European Bottom Fishing Alliance« (EBFA) kalder til fælles aktion mod EUs forslag om trawlforbud – her samler man de europæiske trawl-fiskere på tværs af landegrænserne til strejke og blokade i Bruxelles. (Læs mere om aktionen på FiskerForum.dk her).
Aktion søndag den 14. maj 2023
– Dernæst afholdes der en stor protest-aktion i Agersø Sund, hvor der arrangeres en større båd-demonstrationen ved Havnen, hvor blandt andet facebook gruppen, »Bekyt Agersø Sund mod oliespildevand nu« står bag, med Storebælt Små-bådsklub samt Greenpeace Danmark, der alle kalder fiskerne til samling søndag den 14. maj 2023. (Læs mere om aktionen her på FiskerForum.dk)
Aktion mandag den 15. maj 2023
– Sidst vil man i vognmandskredse arrangerer en landsdækkende protest-aktion, mandag den 15. maj 2023 kl. 06.00, der vil lamme næsten hele Danmark, med lastvogns-blokader på stratetiske steder i Danmark. Man har i længere tid forsøgt sig med dialog med Skatteministeriet omkring den nye vejafgift, som ifølge Vognmandsbranchen vil gøre det langt dyrere at fragte gods på landevejene. Samtidig gør branchen opmærksom på, at en el-lastbil nok er tre gange så dyr, som en almindelig dieseldreven lastbil – og de sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om der overhovedet findes ladere nok i landet? Læs mere om aktionen her på FiskerForum.dk.
Situationen er skærpet efter man på Christiansborg har aflyst den planlagte høring, onsdag den 3. maj 2023, hvor transportbranchens organisationer ellers var indbudt. Samtidig har de lagt anden og tredje behandling af lovforslaget lige inden sommerferien. Det er smart for så er de utilgængelige i 3 måneder herefter.
Derfor »NOK ER NOK« for alle brancher der rammes af vejafgiften, direkte eller indirekte, som især transportbranchen, fiskeriet, landbruget og erhvervslivet i »udkantsdanmark« – Nu har de fået nok.
Transportbranchen reagerer på et verserende rygte om opfattelse af, at den kommende aktion, mandag den 15. maj 2023, kun er en en-dags aktion. Så tager man grundigt fejl, for branchen indskærper istedet, at vognmændene, fiskerne og landbruget samt industrierhvervene bliver holdene på de indtagne pladser, indtil de udspecificerede krav er opfyldt – BASTA.
Kravene er:
- Lovforslaget om KM-afgift skal trækkes tilbage som helhed.
- Vægtgrænser hæves øjeblikkeligt for de 2-6 akslede vogntog!
- Broklasser undersøges så vi hurtigst muligt får de 7 akslede træk med. (Sverige gjorde det på 10-11 mdr, i Danmark har vi indtil videre brugt 3-4 år bare på at diskutere det)
- En bred vifte af organisationer skal indbydes til forhandling om en rimelig Co2 afgift på brændstoffet i stedet. Transport, Fiskeri, Landbrug, Erhvervsliv
- Kæmpe firmaer med milliard overskuds Co2-rabatter annulleres øjeblikkeligt.
Vognmandsbranchen beklager at almindelige bilister bliver forstyrret og dermed får forlænget deres gøremål utilsigtet, men branchen er nød til at reagere, for Skatteministerens forslag betyder en uretfærdig kilometerbaseret vejafgift, der istedet pålægger branchen en ekstra-skat. Afgiften bliver af SVM-Regeringen betegnet som vigtig for den grønne omstilling.
Men dette modsiges direkte af en lang række eksperter på området, der ikke finder Skatteminister Jeppe Bruus Christensen’s (S) argumentation for retsvisende.
Den kilometerbaserede vej-afgift vil ingen grøn effekt have overhovedet – den vil kun gøre transporten dyrere. En afgift som vognmændene kun kan adresserer forbrugerne. En afgift der i kroner og øre løber op i 3,75 milliarder kroner. Så det er ikke små-penge der tales om her.
Istedet kæmper vognmandsbranchen for en mindre afgift på alt fossilt brændstof. Hvilket vil betyder, at man er flere til at betale, hvilket dermed giver flere penge i Statskassen. Selv med en mindre afgift på 30 øre pr. liter, er Danmark fortsat langt billigere at tanke i, end vores nabolande.
Nu vil »produktions Danmark« ikke længere sidde med hænderne i skødet – så mandag den 15. maj kl. 06.00 er dagen hvor Danmark for en stor dels vedkommende gør i stå. Så kære venner – ud af røret og kæmp for det i har kært.