Regeringen I Norge indfører restriktioner for, hvor længe og hvor russiske fiskefartøjer må lægge til i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes. Det er de eneste tre norske havne, der stadig er delvist åbne for russiske fiskerfartøjer. Regeringen har desuden besluttet, at politiets kontrolaktiviteter skal styrkes i de tre havne.
»Det er en grundlæggende norsk interesse, at passe på fiskebestandene i Barentshavet. Det er vigtigt for beskæftigelsen og bosætningen i nord, og især i Finnmark.«
»Samtidig skal vi sikre, at der ikke sker uønsket aktivitet i de tre havne, der er delvist undtaget fra det omfattende havneforbud, vi har langs kysten. Nu vil vi indføre nye restriktioner, der både tager højde for bæredygtig forvaltning og bedre kontrol i havnene,« siger fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
Regeringen har også besluttet, at politiets kontrolaktiviteter skal styrkes i de tre havne, med særlig vægt på øget tilstedeværelse i Båtsfjord. Toldvæsenet skal samarbejde og dele oplysninger tættere med Politi og PST.
»Vi har lukket alle havne for russiske fartøjer, med undtagelse af tre havne, som er delvist åbne for russiske fiskefartøjer.«
»Tilsynsaktiviteten er allerede høj, men politiet og toldvæsenet styrker nu deres kontrol, og vi stiller skærpede krav til russiske fiskefartøjer ved ophold i havn,« siger justits- og beredskabsminister Emilie Enger Mehl (Sp).
Norge står sammen med allierede og partnere i reaktionen på Ruslands angrebskrig mod Ukraine. Regeringen vurderer løbende behovet for at indføre yderligere tiltag.
Du kan læse mere om de norske betænkeligheder ved russiske skibes færden i norske farvande her
Oversigt over de nye restriktioner i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes:
- Efter invasionen af Ukraine har Norge indført en række sanktioner mod Rusland. Dette omfatter et omfattende havneforbud. Det betyder blandt andet, at russiske fartøjer ikke skal have adgang til havne på det norske fastland. Russiske fiskefartøjer har fået en begrænset dispensation fra dette forbud og kan anløbe havnene i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes, blandt andet for at losse fisk, skifte besætning og sikre proviant.
- Russiske fiskefartøjer har i øjeblikket ingen begrænsninger på, hvor længe de kan ligge ved kaj i de tre havne, der er delvist åbne. Nu har regeringen besluttet, at den tid, russiske fiskerfartøjer kan lægge til i disse tre havne, skal være begrænset til maksimalt fem arbejdsdage, begrænset op til syv dage inklusive weekender og helligdage. Der skal desuden gå minimum tre dage siden det tidligere ophold i en havn på det norske fastland.
- Regeringen vil også have klarere begrænsninger for, hvor russiske fiskefartøjer kan placeres i de tre havne. Russiske fiskefartøjer kan kun gå til de terminaler eller kajer, der er anført i den aktuelle version af “Retningslinjer for havne og kajanlæg, der kan modtage russiske fiskefartøjer”. Dette gøres bindende ved at inkludere listen over relevante terminaler og kajer i Ukraines sanktionsbestemmelser.
- Regeringen har desuden besluttet, at politiets kontrolaktiviteter skal styrkes i de tre havne, med særlig vægt på øget tilstedeværelse i Båtsfjord. Toldvæsenet skal samarbejde endnu tættere med politiet og det norske statspoliti ved at dele oplysninger tættere. Det norske forsvar skal fortsat overvåge al maritim aktivitet og dele information med andre instanser.
- Fiskerfartøjer vil som hidtil være underlagt alle andre sanktioner, medmindre der er givet en udtrykkelig undtagelse.
- Ændringerne træder i kraft hurtigst muligt.
Årsagen til denne undtagelse er det norsk-russiske fiskerisamarbejde. Dette samarbejde er vigtigt for Norge, blandt andet fordi det er en klar fordel for torskebestanden, hvis en væsentlig del af fiskeriet kan foregå i norsk økonomisk zone. De russiske havområder er stort set ynglepladser for torsk og andre fiskebestande. For at sikre, at fiskebestandene kan fornyes og vedligeholdes over tid, skal fiskene have tid til at vokse, inden de fanges.