Skibsprojektet »Topeka« er et prototype skib, der drives med brint helt uden emissioner og det forventes at skibet kan indtage de norske kystfarvande om nogle få år.
Med en 1.000 kW-timers batteripakke samt en højtspecialiseret brændselscelle til brint, udsender skibet ingen drivhusgas-emissioner under sejladsen. Det er meningen at »Topeka« skal fragte gods mellem de norske kystbyer samt sørge for opfyldning af brint-tankanlæggene på samme rute. Det hele forventes at stå færdige i 2024.
Norge har adskillige offshore-installationer langs kysten, overvejende olie- og gasplatforme, men også vindmølleparker, der kræver adgang fra søsiden. Til det siger Per Brinchmann som vicepræcident for særlige projekter i Wilhelmsen, at »Topeka« vil være firmaets første skridt mod skalerbar LH2 flydende grønt brint-drevet maritim drift. »Vi skal skabe en komplet LH2-infrastruktur med et kommercielt økosystem, samtidig med vi reducerer ca. 25.000 lastbiler fra vejene om året,« forklarer Per Brinchmann.
Firmaet Equinor er også involveret i projektet og Seniordirektør Frida Eklöf Monstad forklarer at hele projektet er en glimrende demonstration af nul-emissions-ideen og den understøtter meget fint Equinors ambitioner om at flytte fragt-gods fra vej til hav og derved halvere emissionerne fra Equinor’s aktiviteter i Norge inden 2030.
EU-forskningsprogrammet Horizon 2020, har øremærkede 8 millioner euro (ca. 60 mio Dkr) til at få projektet sat i gang. En endelig aftale forventes senere på året, oplyses det.
»Topeka« vil ikke være det eneste skib, der vil drage fordel af EU-finansieringen, HySHIP ønsker også at gennemføre projekter med en mindre tank-pram til brug på interne vandveje samt en hurtig færge og et større dybhavsfartøj.
Den maritime industri er langsomt begyndt at komme ind i kampen om at reducere det miljømæssige fodaftryk, efter regeringen har stammet klima-skruen på andre dele af økonomien, ved vejtransport og el-produktion.
Europa-Parlamentet har stemt for idéen og EU Kommissionen forventes at offentliggøre et endeligt forslag senest i starten af 2021.