Det er det norske bistandsprogram Norad, der til løsning af opgaver under EAF (Ecosystem Approach to fisheries) og Nansenprogrammet til FAO (FNs fødevareorganisation), får bygget det tredje ”Dr.Fridjof Nansen” havforskningsskib.
Det blev det spanske værft Astilleros Gondan der vandt den internationale licitation, og som skal bygge fartøjet med en længde på 74,1 meter og med en bredde på 17,4 meter, til en pris af 450 millioner Nkr. med forventet levering foråret 2016.
Populær skibstype
Havforskningsfartøjet der er et ST-369 design, er en skibstype, som det norske Ålesundfirma Skipsteknisk AS har stor succes med, til forskningsinstitutter over hele verden. Den stigende efterspørgsel efter miljøforskning og vurdering af fiskebestande, er den drivende kraft bag udviklingen af Skipsteknisk design, som både er funktionelt og pålideligt samt med en perfekt og komfortabel arbejdsplatform for forskere og videnskabsfolk, der udover flere lugarer, også får stillet mere videnskabeligt udstyr til rådighed i flere laboratratorier om bord.
Tredje skib i rækken
Havforskningsskibet, skal som sine to forgængere, fortrinsvis sejle i havområderne udenfor Afrikas kyster samt mellem syd Amerika og sydøst Asien. Det hele styres af det norske bistandsprogram Norad, mens driften og administrationen bliver med udgangspunkt den norske kystby Bergen.
Opgaverne for det moderne forskningsfartøj, bliver mangfoldige; lige fra indsamling af prøver fra togter i både hav- og kystområder, til oplæring af lokale og nye forskere i praktisk havforskning. Ligeledes skal der forskes i samspillet mellem levende organismer og det fysiske miljø. Der skal kortlægges alt om den marine og biologiske mangfoldighed ligesom afdækningen af bundforhold også bliver en væsentlig opgave. Prøveudtagning af sedimenter og bunddyr samt indsamle viden om effekten af klimaændringerne og registrer CO2 forsuring af havene. Ilt svind og måling af iltniveauet i havene er også en opgave der på lige fod med studier af forurening i områder med boreplatformes arbejde med at hente olie op for dybet, også tjekkes og undersøges.