En del af forklaringen er EU Rådets forordning 1252 af 28. juli 2016, der med et penselstrøg stryger 33,63 procent af den oprindelige kvote på brisling, fra 300.915 tons ned med 101.169 tons til kun 199.746 tons.
Derfor lægger flere industrifartøjer til kaj nu, med udsigt til først at komme på havet igen engang til april måned næste år.
Vi mister millioner
Ovenpå en »ikke eksisterende tobis sæson 2016« kommer reduktionen i brisling kvoten, som en bombe der helt bogstaveligt sprænger økonomien for mange industrifartøjer.
Jens Peter Langer L920 Tina Jeanette fra Thyborøn siger blandt andet til TVMidtVest, »Sæsonen sluttede, før vi nåede at komme i gang. Det koster rundt regnet ni millioner kroner for en båd som vores.« En situation som ikke kun gør ondt på den enkelte fisker, men som rammer en industrifiskehavn som Thyborøn særdeles hårdt.
Fiskerikonsulent Bent Bro fra Thyborøn sætter yderligere alvoren i perspektiv overfor TVMidtVest, »for hver gang et fartøj lægger til kaj, så er der mellem fem til syv mand ombord, der skulle have haft løn. De fleste er procentlønnet og de står pludseligt uden noget, hvilket rammer dem og deres familier ekstra hårdt.«
Se TVMidtVest indlæg med Jakob Fenger her, hvor de går tæt på industrifiskerne der må lægge til kaj.