Efter utilfredse fiskere klagede over kontrollen af motorkraft / effekten på deres fartøjer, besluttede Fiskeristyrelsen at standse alle kontroller af motorer i dansk fiskeri, det skriver TV2 i sine nyheder. Man behøver vist ikke at spørge om hvem journalisten bag dette TV2-indslag har været ..
Men beslutningen om at standse kontrollen af motoreffekten på fiskerflåden, blev ifølge eksperter, som TV2 har rådført sig med, truffet på baggrund af tvivlsomme rapporter og eksperter. Det har nu fået kritik fra flere sider.
TV2’s journalist har undersøgt sagen og afsløret, at Fiskeristyrelsen stoppede kontrollerne på et ifølge journalisten fejlagtigt grundlag, nemlig efter pres fra en gruppe muslingefiskere fra Limfjorden. Disse fiskere blev taget i at bryde reglerne, men selvsamme fiskere formåede trods alt undervejs, at så berettiget tvivl om validiteten af kontrollerne, så de stoppede. TV2s rådførte Eksperter har dog påpeget, at der ikke var belæg for denne tvivl, og at det var uheldigt, at kontrollerne dengang blev stoppet. Sådan udlægges det i TV2.
Seneste kontrol af motoreffekt var i 2021
Sidst muslingefiskerne i Limfjorden var med i kontrol om motorkraft på områdets fartøjer, var tilbage i 2021, hvor daværende fiskeriminister Rasmus Prehn (S) igangsatte en ekstraordinær kontrolindsats af motorkraften på fiskefartøjerne overalt i de indre danske farvande, og altså også i Limfjorden.
Men der var og er ikke noget at komme efter her og det er komplet ligegyldigt, om det er fabrikanten eller den autoriserede forhandler, der har kalibreret motorerne. Skibsmotorer kan leveres i mange forskellige versioner og det afgørende er, at Fiskeristyrelsens løbende kontrol viser, at der generelt ikke er problemer med motorerne. Desuden så slæbes redskaberne kun med en given vægt – det svarer til at man skal flytte 750 kg på en trailer og du eksempelvis har 7.500 kg »muslinger eller østers« der skal flyttes – det vil sige du uanset motoreffekt og størrelse, skal køre 10 gange, for at overholde reglerne. Det samme gælder for muslinge- og Østersfiskerne, fortæller flere fiskere.
Opgørelse fra DFPO om bundpåvirkningen
Helt konkret viser opgørelser fra DFPO, at der årligt bliver fisket muslinger på 38 km2 af Limfjorden, der har et samlet areal på 1.500 km2. Det svarer til, at det kun er 2,5 procent af Limfjordens samlede areal, der årligt påvirkes af fiskeri efter muslinger. Det svarer til den berømte dråbe i havet..
Desuden påpeger DFPO (Danmarks Fiskeriforeningen) overfor TV2, at motorene i Limfjordens muslingebåde er blevet »certificeret og kontrolleret« af Søfartsstyrelsen og Fiskeristyrelsen. Dette har man bragt videre til begge styrelser, som direkte adspurgt af TV2s journalist afviser at have godkendt motorerne.
– Ny motor. Men – det må bero på en misforståelse fra TV2s side, for hvergang en fisker får en ny motor isat, skal Søfartsstyrelsen indover, for blandt andet at udfærdige en såkaldt effekt-erklæring på motoren. Den bliver efterfølgende sendt til Fiskeristyrelsen, som på den baggrund udfærdiger fiskeritilladelsen.
– Periodisk syn. Det samme sker hvert 4. eller 5. år, når bådene skal til det obligatoriske og pligtige periodiske syn. Her bliver der blandt andet også udfærdiget en effekt-erklæring på motoren, som Søfartsstyrelsen holder op mod fabrikantens oplysninger – disse oplysninger videresendes til Fiskeristyrelsen, som igen udfærdiger de nødvendige papirer, så fiskeren igen kan komme på fiskeri.
Så påstanden om at ingen af styrelserne har kendskab til motorstørrelse og ikke mindst med hvilken motoreffekt der fiskes med, passer ganske enkelt ikke – så om igen TV2..
Sagen i Limfjorden er kørt helt af sporet
Istedet for at diskutere motoreffekt, burde man istedet interesse sig for, hvorledes man med så lille en miljøpåvirkning som muligt, kan fiske den licens man har på muslingerne. Desto mindre tid på Fjorden og jo større fangst, pr fiskedag, vil give et betydeligt lavere CO2 aftryk pr. kilo fanget fisk end hvis muslingefiskerne skulle sejle frem og tilbage flere gange for at ilandbringe den samme mængde af deres licens-muslinger.
Desuden er den bundne CO2 på havbunden ikke noget fiskerne kan gøres ansvarlige for. Så nu vil man straffe de få fiskere, som intet har med denne forurening at gøre. Man skulle hellere sætte ind overfor kilden til forureningen og få den stoppet langt mere effektivt.
Du kan læse hele TV2s artikel her.