For med endnu en socialdemokratisk udmelding, denne gang på det maritime område, med forsvarsminister Morten Bødskov (S), der forleden i Korsør kunne løfte sløret for, at man over de næste 20 år, vil investerer 40 milliarder kroner i den danske flåde. Så føler mange i det blå Danmark sig snydt for nye redningsbåde.
Hvis Søværnet kan finde 40 milliarder til krigsskibe, hvorfor hulen kan man så ikke finde midlerne til nye både til den danske kystredningstjeneste
Redningsbåde der beløber sig til nogle få hundrede millioner – penge der allerede ligger i budgettet, men som med en beslutning højere oppe i systemet, endnu engang har fået udsat leveringen af de hårdt tiltrængte MRB (motorredningsbåde).
Nyheden om denne pludselige og helt uforståelige beslutning, er kommet flere fiskere til kendskab og her undre man sig over de mange løftede hænder over udsigten til nye krigsskibe, som umiddelbart falder sammen med nyheden om, at de danske kystredningsfartøjer MRB’erne atter er sat på pause – det er ikke første gang det sker – man sætter åbenbart krudt og kugler over liv på havet. Havets »ambulancer« er slidt ned og hvis ikke der snart sker noget og de udskiftes, så kan man risikerer at det koster liv på søen.
Så tak for den prioritering hr. forsvarsminister Morten Bødskov (S), som selvfølgelig skal foretage en afvejning af de forskellige behov – men lidt rettidig omhu og omtanke, kunne godt gøre en væsentlig forskel her ..
Men som Jens Slot, formand for Danske Redningsmænd, udtrykker i sin bekymring, så frygter han, at omkostningerne ved reparationer og vedligehold samt tilstødende udgifter af de gamle redningsbåde, snart risikerer at overstige prisen på hvad en af de nye både koster.
I maj måned i år slog formanden for Foreningen af Danske Redningsmænd alarm. For her var 3 af de danske redningsstationers flåde af MRB både på i alt 13, på værft og dermed ude af drift og et betydeligt antal mindre FRB både, stod foran et eftersyn.
»Så det ellers så lynhurtige og meget effektive kystredningsvæsen, som de fleste brugere af havet kender så godt, var sat under ekstremt pres,« forklarede redningsmændenes formand Jens Slot til DR Nyhederne i maj måned. »Flåden er simpelthen blevet for gammel og slidt, hvilket i sidste ende kan risikerer at koste menneskeliv, hvis ikke snart der gøres noget.«
»Men forventningerne til nye både i 2024 og med sidste endelige levering i 2026, er nu gjort til skamme. For med den sidste interne udmelding,« syntes det klart for Jens Slot, at de planlagte nye redningsbåde endnu engang skrider i tidsplanen og endnu engang har fået nogle ekstra år på slutleveringen. Så fiskere og andet godtfolk fra søen, må nok atter kigge langt i »søkortet« efter nye redningsbåde,« kommer det tørt fra redningsmændenes formand, der forudser en forlængelse på yderligere et år til to år.
Dengang i maj måned, blev det igen gjort klart, at rednings-bådene ganske enkelt er utidssvarende, hvilket formanden for de danske redningsmænd Jens Slot bekræfter overfor FiskerForum.dk. Nedbrud ombord på MRB erne er ofte forekommende.
De ældre og nedslidte fartøjer har også en effekt på redningsfolkenes moral og ikke mindst på rekrutteringen på nye yngre besætningsmedlemmer, der er langt bedre vandt fra nyere og mere moderne fiskefartøjer. Når man i dag træder ombord på en af Kystredningstjenestens store fartøjer opdager man hurtigt at de ikke er fulgt med tiden, med hensyn til fart, komfort, udsyn, støj og meget andet.
Gammelt elektronik/ teknik og gamle redningsbåde er en dårlig kombination på vestkysten, hvor den ofte står på hård kuling og storm, i efterår og vinter månederne. Ideen er jo netop, at man i hårdt vejr trods alt og med sikkerheden i højsædet, problemfrit kan stå ud og hjælpe andre i nød. Det kan det knibe med fremover, selvom Jens Slot endnu engang pointerer overfor FiskerForum.dk, at man ikke har forpasset én eneste redningsaktion – endnu..
FiskerForum.dk har forsøgt at få en redegørelse fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som har med redningsbådene at gøre, Men vi venter fortsat på svar.