Fra tirsdag den 1. juli 2025 skal det være forbudt at udlede scrubbervand i dansk territorialfarvand for at beskytte havmiljøet og reducere forureningen fra skibsfarten.
Det skriver miljø- og ligestillingsministeriet i en meddelelse
Miljøminister Magnus Heunicke (S) fremsatte torsdag et lovforslag i Folketinget, der skal forbyde udledning af såkaldt scrubbervand fra skibe i det danske territorialfarvand, som går ud til 22 km fra de danske kyster.
Lovforslaget følger op på den politiske aftale om forbud mod udledning af scrubbervand, der den 11. april 2024 blev indgået mellem regeringen, SF, DD, LA, K, EL, RV og ALT.
Scrubbervand er et restprodukt, der dannes, når skibe bruger såkaldt åbne scrubbere til at rense deres udstødning af røggas for svovl. Udstødningen renses ved at vaske røgen med en slags bruser, hvorefter det beskidte scrubbervand udledes direkte til havmiljøet. Det har medvirket til, at der er for høje niveauer af en række tungmetaller og tjærestoffer som bly, cadmium, anthracen og benz(a)pyren i havmiljøet. Tungmetaller og tjærestoffer ophobes på havbunden og i havets fødekæder og ender fx i sild og dermed på mange danskeres spiseborde.
»Scrubbervand er en væsentlig kilde til miljøfarlige stoffer i vores havmiljø. Når stofferne først er kommet ud i havmiljøet, så nedbrydes de meget langsomt, og de ophober sig på havbunden og i havets fødekæder.«
»Det er alvorligt for både livet i havet og kan også være det for os mennesker. Med dette lovforslag kan vi sænke udledning af bl.a. nikkel med op til 20 procent og anthracen med syv procent, og det er et afgørende skridt på vejen mod et bedre havmiljø«, forklarer
Magnus Heunicke (S).
Lovforslaget betyder, at skibe fremover skal omstille til brug af enten brændstof med lavt svovlindhold eller lukkede scrubbere med nul udledning. Det betyder, at restproduktet fra den lukkede scrubber skal afleveres i havnenes modtagefaciliteter.
Havområdet ud til ca. 22 kilometer (12 sømil) svarer til det havområde, der kan reguleres nationalt.
Havområdet uden for de 22 kilometer reguleres efter internationale regler. Derfor arbejder Danmark sideløbende for et lignende forbud i Østersøen og Nordsøen gennem de regionale havkonventioner HELCOM og OSPAR med henblik på regulering i regi af FN’s Søfartsorganisation (IMO).
Forbuddet træder i kraft den 1. juli 2025 for skibe med scrubbere i åben operation. For skibe med scrubbere i lukket operation træder forbuddet i kraft den 1. juli 2029.