Sådan kunne man forleden læse på Fiskeritidende.dk, hvor Danmarks Fiskeriforening aktivt var ude i et forsvar af muslingefiskerne i Limfjorden og hvor de foreslog en live-monitorering af motoreffekten på muslingebåde. Denne monitorering skulle skabe klarhed om muslingefiskeriet efter de meget alvorlige mediepåstande, fremsat af TV2.
Danmarks Fiskeriforening bakker 100 procent op om undersøgelsen af Fiskeristyrelsen. »I fiskerierhvervet går vi ind for åbenhed,« fortalte Svend Erik Andersen og henviste til at der ikke må herske tvivl om, at muslingefiskerne i Limfjorden lever op til gældende regler.
Derfor foreslog Danmarks Fiskeriforening da også et vidtgående initiativ, der kan stoppe den mistænkeliggørelse, som på det seneste er blevet spredt om motorstørrelserne i flåden af
muslingefartøjer i Limfjorden. Formanden for Fiskeriforeningen understregede da også, at muslingefiskerne intet har at skjule, så hvis der er et ønske om øget kontrol af motoreffekt, så er vi med på det, for at komme enhver tvivl til livs. Vi er klar til at lade motoreffekten live-monitorere.«
På det seneste er der rejst en debat, hvor der spekuleres i, at Limfjordsfiskerne anvender motorer med en større effekt end 130 kW. Spekulationen afvises af Danmarks Fiskeriforening: »Det er alvorlige beskyldninger, som heldigvis er lette at tilbagevise. De enkelttilfælde, der har været, er bragt i orden. Os bekendt er der ikke aktuelle eksempler på fartøjer med en effekt på over det niveau, som er fastsat i lovgivningen,« siger Svend Erik Andersen.
Fiskeristyrelsen gennemførte i 2021 en kontrol af motorkraften hos muslingefiskerne i Limfjorden. Her fandt man tre tilfælde – ud af de i alt 26 muslingefiskefartøjer på Limfjorden – hvor motorkraften blev målt til at være højere end de tilladte 130 kW. Dette blev bragt i orden i samarbejde med myndighederne.
Debatten har desuden rejst spørgsmål om Fiskeristyrelsens forvaltning, og styrelsen har derfor iværksat en gennemgang af området. Det bakker Danmarks Fiskeriforening op om. »Hvis forvaltningens praksis har været mangelfuld, må der rettes op. Jeg kan blot sige, at muslingefiskerne har fulgt Fiskeristyrelsens anvisninger og praksis, og det kan dokumenteres,« forklarede Svend-Erik Andersen.
Ligeledes er der på det seneste opstået tvivl om en teknikalitet om, hvorvidt en motors ydelse må fastsættes af fabrikanten, leverandøren eller en autoriseret montør. Uanset hvad, så har fiskerne ikke brug for at anvende mere end 130 kW i deres fiskeri.
Derfor vil Danmarks Fiskeriforening anse eventuelle krav om nye motorer til en del af fiskeflåden som absurd, hvis en overvågnings-løsning kan gøre op med den tvivl, der er spredt.
Selv sagde formanden forleden, »Jeg vil gerne advare mod, at muslingefiskerne fanges i en teknisk diskussion, om hvorvidt det er fabrikanten, leverandøren eller en autoriseret montør, der må
fastsætte effekten på en motor. Uanset hvad har det ingen praktisk betydning ude på Limfjorden, hvor muslingefiskerne sejler med maksimalt 130 kW. Derfor har DFPO foreslået en live-monitorering for at komme enhver tvivl til livs,« forklarede Svend Erik Andersen dengang.