Rejefiskeri på Grand Bank / Flemish Kap
VN 123 ”Artic Viking” – færøsk fabrikstrawler, fisker i øjeblikket rejer på Grand Bank / Flemish Kap.
ANNONCER
VN 123 ”Artic Viking” – færøsk fabrikstrawler, fisker i øjeblikket rejer på Grand Bank / Flemish Kap.
Makrelfiskeriet 2010 har betydet stor aktivitet i den færøske fiskerisektor. Indfrysning til søs er en mulighed, som færingerne har benyttet sig af og som har betydet at flere fisk er konserveret til konsum anvendelse. Bl.a. har frysetrawleren ”Athena” med en daglig indfrysningskapacitet på ca. 300 tons været i aktivitet.
Skotske fiskere ville blokere losning, derfor ønskede skipperen at sikre værdierne bedst muligt – skibet ligger nu i norsk havn. Ny køber er Norway Pelagic A/S.
Det fælles fodslag mellem EU og Norges fiskere er måske ikke helt så holdbart, som oprindeligt udmeldt. Mens skotske fiskere holder fast i en konfrontationskurs, synes der i Norge at være interesse for at konflikten ikke breder sig.
Partrawlerne Jaspis og Ametyst, fra Runavik, på Færøerne landede mandag d. 6. september.
De har fisket siden 26. august og landede ca 135 tons.
Lasten var delt op i 5, hvor der var 122 tons sej, 6,5 tons kuller, 2 tons torsk, 1,5 tons lange og 3 tons blandede fiskearter. Skibene har fisket nord for Færøerne.
Godt fiskeri, og gode priser.
Den 60 meter lange Færøske rejetrawler FD 1160 Havborg landede i denne uge i Kaarvika i Norge, med 400 ton rejer. FD 1160 Havborg har fisket i 26 dage, og mandskabet er velfornøjet med fiskeriet. Havborg har ikke fisket på den samme fiskeplads, men har forsøgt sig på flere forskellige fiskepladser.
Et skotske medlem af Europa-Parlamentet har opfordret til en EU blokade af Island og Færøske trawleres landing af makrel og ønsker blokaden udvidet til at omfatte alle vare fra Island og Færøerne.
Den konservative MEP Struan Stevenson sagde i weekenden at Island og Færøerne opfører sig som deres viking forfædre med ”udplyndring af kvoter”
Skipperen på den færøske trawler Jupiter der blev forhindret i at lander sin fangst af 1.100 tons makrel i
Peterhead tidligere i denne uge har siger at blokaden har kostet ham mere end 400.000 £
Over 50 fiskere stod på kajen i Peterhead da den Færøeske trawler Jupiter kom i havn for at losse sin fangst af makrel. De fremmødte fiskere tvang Jupiter til at forlade havnen igen.
I 2009 startede Rock Trawldoors med at tegne en ny model til deres sortiment af trawlskovle, og i maj 2010 startede så produktionen af skovlen, som har fået navnet Sea-Lion.
Den 11. Juni kom det første sæt på markedet, og det var til Natarnaq, en stor grønlandsk rejetrawler.
”Vi har været spændte på resultatet, og det viser sig at de tilbagemeldinger vi har fået er meget meget positive,” siger direktøren Hans J. Joensen
Vonins pelagiske afdeling er placeret på en af de travleste havne på Færøerne, nemlig Fuglafjøoaur Havn. Når der henvises til det pelagiske fiskeri i Nordatlanten må denne placering anses for at være yderst central.
Som følge af de fejlslagne kvoteforhandlinger om den nordøst atlantiske makrel, var Færøerne tvunget til at sætte egen kvote, forklarer den Færøske Rederiforening i en kommentar til den øjeblikkelige strid.
Som en konsekvens af, at det tidligere på året ikke lykkedes at lave fælles aftale vedrørende makrelfiskeriet i Nordøstatlanten, rammes Færøske makrelfiskere af hårde sanktioner. Norge har udstedt et direkte landingsforbud for færøske makrelfangster i norske havne, og EU`s fiskeriorganisationer har bedt EU kommissionen indlede tilsvarende drastiske skridt.
By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.
Accept