Der blev foretaget mange handler på Dan Fish Messen i Aalborg og én af de større var salget af »Emmely Pilegaard« fra Skagen til Skipper Thomas Christiansen med FN 226 »Andrea Klitbo«.
Thomas Christiansen havde i længere tid gået og afsøgt marked, med ønsket om en nyere trawler med en større lastekapacitet og en fornuftig trækkraft samt bedre forhold for besætningen ombord.
Det fandt han i Skagen Trawleren, der kun er en meter længere, men ca. 18 år yngre end Skippers eget fartøj »Andrea Klitbo« , der med masser af nyere hydraulik og udstyr, gav Læsø-skipperen en god fornemmelse da han hoppede ombord, at her var der tale om et godt velholdt og meget gedigent skib.
»Ved et nyindkøb, er der altid nogle småting der skal rettes, og det er også tilfældet her,« fortæller Thomas Christiansen på en linje fra et fiskeri lidt Sydøsten af Læsø. Sammen med skibsingeniør Preben Thuren Larsen fra Hauschilds Marine AS, har skipperen fra Læsø, fået ændret hele styrehuset på »Emmely Pilegaard«, så når handlen effektures til 1. februar 2018, står Hanstholm Skibssmedie klar til at påbegynde ombygningen.
Ny hovedmotor
En ombygning der også tæller installeringen af en helt ny Mitsubishi Motor på 650 Hk. For som Thomas Christiansen forklarer, »når vi alligevel har styrhuset taget af, så er det nærliggende at kigge lidt på motoren også.« Valget af en Mitsubishi Motor var et spørgsmål om at finde den helt rigtige motor i forhold til gear, dyse og skrue og samtidig øge trækkraften, i forhold til den gamle »Andrea Klitbo«.
Det lykkedes og oveni i den nu noget større trækkraft, er lastkapaciteten også øget i forhold til »Andrea Klitbo´s«. Det nye fartøj rummer over 600 kasser. En væsentlig forbedring, da man nu driftøkonomisk kan fiske billigere, bedre og længere, uden hele tiden at gå i Havn. Forventningerne er da også at øge havdagene op til 300 dage årligt og derved også skabe en bedre rentabilitet i fiskeriet fra Læsø.
Arbejdsmiljøet og komforten ombord løftes betragteligt
Men nok den vigtigste grund til købet af »Emmely Pilegaard«, er hensynet til besætningen ombord. »Når man som jeg, har et rigtig godt mandskab ombord, så skal der også sørges for bedre forhold. Så Kahytforhold og bedre kabys samt opholdsrum ombord får et løft,« påpeger Thomas Christiansen videre og forklarer at der i det hele taget er taget behørigt hensyn til besætningens arbejdsmiljøforhold.
Med en fem mands stor besætning, rulles der nu med to mand ved hver landing, så der altid er tre mand ude ad gangen. Fiskeriet vil foregå som sædvanligt og efter samme arter, men hele »setuppet« ombord, ændres med den ombyggede båd, der efter Thomas Christiansens ønske, skal stå skrapt og som næsten helt nyt skib, når kursen atter sættes til fiskeriet i foråret 2018.
Tillykke ønskes herfra FiskerForum.dk med handlen og god vind fremover. FiskerForum.dk