Søfartsstyrelsen var vært, da eksperter fra lande med særlige erfaringer med at håndhæve skibes udledning af svovl mødtes i Korsør i sidste uge.
Formålet med mødet var at udveksle viden og »best practice« for overvågning og håndhævelse af de internationale svovlgrænser. På mødet vil eksperterne både drøfte håndhævelse i SECA’er, hvor svovlgrænsen er 0,1 pct. men også den globale svovlgrænse på 0,5 pct., som træder i kraft 1. januar 2020.
Søfartsstyrelsen bød velkommen i Korsør, da de såkaldte SECA-lande fra Nordeuropa, Canada, USA, Kina, Japan og EMSA mødtes for at diskutere erfaringer med effektiv håndhævelse af svovlgrænser i søfarten. SECA betegner geografiske områder med særligt skrappe krav til svovlindholdet i skibsbrændstoffer – disse omfatter i dag Nordsøen, Østersøen samt de nordamerikanske kystområder.
Programmet var spækket med oplæg fra internationale eksperter og interaktive workshops for deltagerne.
Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen: »Med den nye globale svovlgrænse lige rundt om hjørnet er effektiv svovlhåndhævelse vigtigere end nogensinde. Vores erfaringer fra de forskellige landes myndigheder skal deles, og vi skal fremme samarbejdet for at sikre fair konkurrence og maksimal gevinst af reglerne for miljøet.«
Mødet er for anden gang blevet afholdt i Danmark, denne gang i Korsør, hvor Søfartsstyrelsens hovedkontor også er placeret.
Mere om reglerne
Den globale øvre grænse for tilladt svovlindhold i brændstoffet er fra 1. januar 2020 på 0,5 pct. I SECA’er er grænsen 0,1 pct.