Netop en sådan »dumpning« af gammelt trawl i havet ud for Thyborøn, har givet vestkysttrawleren RI 427 »Anette Helene« et uventet driftsstop på et par uger.
Det var under fiskeri efter fladfisk, at drivende gammelt trawl løb i skruen og skabte problemer for den vestjyske trawler. Skipper Jørgen B. Olesen pointerer dog overfor FiskerForum, at der ikke er tale om et dansk trawl, som bare er smidt overbord.
Men irriterende er det under alle omstændigheder, for dette gamle trawl, er nu årsagen til at skibets Hundested Gear CPG 80, nu enten skal repareres eller helt udskiftes. En større omgang, som Thyborøn Skibs & Motor (3XJ) heldigvis hurtigt tog sig tid til. »De smed hvad de havde i hænderne og gik straks i gang med udredningen af problemet«, fortæller Jørgen Olesen videre. Noget som den vestjyske skipper er dybt taknemlig over, da panderynkerne efter tre dages kulingvejr, netop var glattet ud, med udsigten til stille og roligt fiskevejr. »Det er ikke lige to uger ved kajen, vi har brug for nu, hvor vejret atter arter sig,« kommer det lettere irriteret fra Jørgen Olesen.
Den vestjyske skipper påpeger, at der ingen undskyldning er for ikke at tage affaldet med hjem, for alle danske havne tager imod affald uden betaling fra både danske og udenlandske fartøjer, der søger dansk havn. Sådan er det i Danmark og sådan burde det også være i Tyske, hollandske, engelske og skotske havne.
Affald hører under alle omstændigheder ikke hjemme i havet
Som det foregår idag, er det fiskerne og havnene, der i fællesskab yder en »kostbar« indsats mod det »herreløse« affald i havet. Fiskerne betaler i tid og plads ombord på fartøjerne til at ilandbringe dette affald. Modtagerhavnene bruger ressourcer til at samle ind og stiller arealer til rådighed for affaldet, der årligt løber op i mange hundrede tons. Affaldet bliver derefter sendt til forbrændingen, hvor havnene tilmed betaler en høj affaldsafgift, for at komme af med det. Noget der virker helt urimeligt, at både fiskerne, der både bruger tid samt plads ombord til håndteringen af affaldet og Havnene der ligeledes både bruger tid og ressourcer til håndteringen, men som oveni bliver straffet økonomisk, for denne frivillige samfundsindsats.
Tanken om at belønne denne frivillige affaldsindsamling for både fiskerne, der bringer i land samt en belønning af Havnene, der ligeledes håndterer, men også bortskaffer affaldet, burde være et rimeligt krav, som vores politikere uden problemer kunne honorere, for denne frivillige miljøindsats.
FiskerForum.dk