EU har iværksat en oplysningskampagne som led i indsatsen for at gøre europæisk fiskeri mere bæredygtigt.
I centrum af kampagnen står webstedet www.vælgdinfisk.eu som understreger forbrugernes og detailhandelens betydning som drivkræfter bag en ændring mod bæredygtighed i europæisk fiskeri.
I magasinet Fiskeri og Akvakultur i Europa, som udgives af EU, oplyses det, at kampagnen ikke skal afskrække folk fra at købe og spise fisk. Budskabet er, at folk bør fortsætte med at spise fisk, som en del af deres sunde kost.
Informationen falder i tråd med Kommissionens mål om dels at tilføre fiskeindustrien ny dynamik ved at stimulere efterspørgslen efter bæredygtigt fangede fisk, dels at udvide udvalget af arter, hvoraf mange i øjeblikket er ofre for udsmid.
Vælg din fisk – kampagnen handler, iflg. EU, om, at give offentligheden mere tillid, når den køber fisk og fiskeprodukter, og at give detailhandlerne redskaber til at hjælpe kunderne med at vælge, hvad de skal købe.