Efter kritik ønsker redningsstationen at redegøre for, hvordan de oplevede og håndterede den dramatiske situation torsdag den 23. oktober 2025, hvor fiskefartøjet HG 215 »Nama« lå uden strøm i Skagerrak.
Du kan læse artiklen i FiskerForum.dk »Skagerrak: Da hjælpen tovede – og havet ventede ikke«
Der har de seneste dage været debat om, hvordan Hirtshals Redningsstation (RST) håndterede hændelsen torsdag den 23. oktober 2025, hvor fiskefartøjet HG 215 »Nama« lå for anker ca. 25 sømil nordvest for Hirtshals – uden strøm og dermed ude af stand til at starte hovedmotoren.
Besætningen fik dog liv i en VHF-radio og foretog derefter et opkald om hjælp for at blive slæbt i havn.
Første kontakt og vurdering af opgaven klokken ca. 15.15
Redningsstationen blev kontaktet af Lyngby Radio, der orienterede om situationen og spurgte, om »Nama« kunne hentes ind.
Som det altid er ved den type henvendelser – altså en bugseringsopgave (en serviceopgave) og ikke en SAR-mission – der skulle Lyngby Radio og redningsstationen undersøge, om der var fartøjer i området, der kunne assistere.
Efter aftale med Lyngby Radio blev der kaldt ud til fartøjer i nærheden af »Nama«. Tre fiskefartøjer befandt sig tæt på. Efter cirka fem minutter ringede Lyngby Radio tilbage til RST og fortalte, at det svenske fartøj »Kennedy« ville sejle ind og tage »Nama« på slæb.
RST svarede, at man naturligvis kunne hjælpe ved anløbet i Hirtshals, hvis der blev brug for assistance der.
Uventet afbud og nye forsøg
Senere kunne vagthavende på RST, Allan Jellesen, se på AIS’en, at »Kennedy« ikke længere sejlede mod Hirtshals, og at dens fart tydede på, at den ikke havde »Nama« på slæb.
RST ringede derfor igen til Lyngby Radio for at høre status.
Her oplyste Lyngby Radio, at »Kennedy« skulle være hjemme i Göteborg til et bestemt tidspunkt og derfor måtte opgive opgaven. I stedet ville fartøjerne FN 426 »Kjølpen« og FN 75 »Nicoline« sejle ud til »Nama« for at hjælpe. De ønskede dog RST’s hjælp ved havn.
»Kjølpen« fik sat slæb på Nama, men efter kort tid sprang trossen. Flere forsøg på at få kontakt og nyt slæb mislykkedes, og »Nicoline« prøvede ligeledes uden held.
Vejret tog til – der var nu kuling i området – og begge fartøjer vurderede, at de ikke længere kunne magte opgaven. Omkring ca. klokken 20.30 kontaktede JRCC (Joint Rescue Coordination Centre) RST og bad om assistance.
»Nordsøen« sendes afsted – og RST forbliver i beredskab
Allan Jellesen vurderede, at hvis »Kjølpen« og »Nicoline« ikke kunne løse opgaven, ville redningsstationens mindre fartøj sandsynligvis heller ikke kunne – og JRCC måtte derfor sende RSV »Nordsøen« ud fra Frederikshavn.
På det tidspunkt klassificerede JRCC fortsat sagen som en bugseringsopgave, og RST mente derfor ikke, at det var forsvarligt at sejle de cirka 30 sømil ud, da vejret var hårdt, og stationens FRB ikke kunne yde hjælp. Da opgaven med andre hændelser tættere på kysten, også skulle klares.
RSV »Nordsøen« afgik fra Frederikshavn mod »Nama« med en forventet ankomst omkring klokken 01.30, mens »Kjølpen« og »Nicoline« blev ved »Nama« indtil da.
Opgaven ændres til SAR – og RST sejler ud
Omkring klokken ca. 20.50 ringede JRCC igen til RST og bad dem sejle ud for at ligge standby ved »Nama«, da de to assisterende fartøjer var utrygge. Allan fik telefonnumre til »Kjølpen« og »Nicoline« og talte med dem om situationen.
Efter samtale stod det klart, at de gerne så RST komme ud – også selvom ankomsttidspunktet først ville være omkring midnat.
RST (Allan) ringede herefter til JRCC og oplyste, at man afgik fra Hirtshals med redningsfartøjet MRB »M. Gaardbo«.
Samtidig gjorde han opmærksom på, at når man skulle sejle så langt fra Hirtshals, burde opgaven ikke længere betegnes som bugsering.
JRCC bekræftede derefter, at opgaven nu blev omklassificeret til »Nødforebyggende SAR«, hvilket betød, at RST måtte sejle de 32 sømil ud for at yde hjælp.
MRB »M. Gaardbo« forlod Hirtshals omkring klokken ca. 21.20 og var fremme ved »Nama« ca. klokken 23.40.
Slæbet gennemført i ro og orden
Undervejs blev det besluttet at forsøge at få sat slæb på »Nama«, så fartøjet ikke drev længere til havs, inden »Nordsøen« nåede frem.
»Kjølpen« og »Nicoline« blev hos »Nama« og lyste området op, mens MRB »M. Gaardbo« fik kontakt.
Først blev der overført radio og lys, derefter en kæde til at sætte gennem ankerklysset, og til sidst fik MRB »M. Gaardbo« fik slæbetrossen over og »Nama« fik den fastgjort. Slæbet mod Hirtshals kunne nu begynde.
Omkring en time senere ankom RSV »Nordsøen«, og man aftalte, at MRB »M. Gaardbo« fortsatte slæbet, da det forløb stabilt. Hvis trossen skulle slippe, kunne RSV »Nordsøen« tage over.
Begge fartøjer fulgtes mod Hirtshals, og »Nama« var sikkert i havn omkring klokken ca. 06.30 næste morgen.
Alt gik planmæssigt.
»Vi sejler, når nogen er i nød«
»Hele forløbet startede, som det skulle. Fartøjer i området melder, at de nok skal hjælpe med at få »Nama« i havn. Da den svenske trawler »Kennedy« falder fra, går der tid, og da »Kjølpens« trosse knækker, bliver situationen trukket ud,« fortæller Allan Jellesen fra Hirtshals RST.
»Når en opgave ikke er klassificeret som »nødforebyggende« eller »SAR«, må vi som redningsstation ikke sejle ud for at udføre serviceopgaver som bugsering, Hvis det skønnes uforsvarligt i forhold de opgaver man normalt skal bestride, vejret taget i betragtning (kulling). Derfor bad jeg JRCC om at sende RSV »Nordsøen«. Der var heller ikke tale om, at Nama var ved at forlise – men selvfølgelig skal vi altid reagere hurtigt, når der er fare på færde,« understreger han.
Han tilføjer: »Hvornår en opgave kaldes service, »nødforebyggende« eller »SAR«, kan altid diskuteres. Udgangspunktet for os er dog klart: Vi må udføre serviceopgaver, hvis det er forsvarligt at forlade vores område, og der ikke findes andre, der kan løse opgaven. Bliver det klassificeret som SAR, må vi sejle så langt ud, som der er behov for. Og jeg kan love jer: Vi sejler, når nogen er i nød.«
For som Allan Jellesen fra RST Hirtshals siger, »Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud – og jeg har heller ikke brug for ros,« og fortsætter, »Jeg ønsker bare, at vi behandler hinanden ordentligt. Alle gør trods alt deres bedste.«
indlæg af Allan Jellesen RST Hirtshals




















