info@fiskerforum.dk +45 60 22 09 46
Facebook Instagram Youtube Twitter Envelope
  • English
Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Efter kritik ønsker redningsstationen at redegøre for, hvordan de oplevede og håndterede den dramatiske situation torsdag den 23. oktober 2025, hvor fiskefartøjet HG 315 »Nama« lå uden strøm i Skagerrak. foto: Nordsoeposten

Hirtshals Redningsstation forklarer hændelsesforløbet bag »Nama«-episoden

  • november 5, 2025
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 05/11/2025
  • kl. 13:57
  • Kilde: partsindlæg
  • Kategori: Ulykker-Forlis
  • Tags: Hirtshals, opgave, SAR
  • Land: Danmark
Foto / Video: arkivfoto Nordsoeposten
  • Fiskerimagasinet.NO - Fiskeri - Teknologi - Fartøy - Utstyr - Marked - Forskning
  • Hook&Net - Hook and Net is a trade journal for the international commercial fishing industry,
  • Proffteiner - teiner fra fiskere til fiskere
  • Polar Expo 2026

ANNONCER

Efter kritik ønsker redningsstationen at redegøre for, hvordan de oplevede og håndterede den dramatiske situation torsdag den 23. oktober 2025, hvor fiskefartøjet HG 215 »Nama« lå uden strøm i Skagerrak.

Du kan læse artiklen i FiskerForum.dk »Skagerrak: Da hjælpen tovede – og havet ventede ikke«

Der har de seneste dage været debat om, hvordan Hirtshals Redningsstation (RST) håndterede hændelsen torsdag den 23. oktober 2025, hvor fiskefartøjet HG 215 »Nama« lå for anker ca. 25 sømil nordvest for Hirtshals – uden strøm og dermed ude af stand til at starte hovedmotoren.

Besætningen fik dog liv i en VHF-radio og foretog derefter et opkald om hjælp for at blive slæbt i havn.

Første kontakt og vurdering af opgaven klokken ca. 15.15

Redningsstationen blev kontaktet af Lyngby Radio, der orienterede om situationen og spurgte, om »Nama« kunne hentes ind.

Som det altid er ved den type henvendelser – altså en bugseringsopgave (en serviceopgave) og ikke en SAR-mission – der skulle Lyngby Radio og redningsstationen undersøge, om der var fartøjer i området, der kunne assistere.

Efter aftale med Lyngby Radio blev der kaldt ud til fartøjer i nærheden af »Nama«. Tre fiskefartøjer befandt sig tæt på. Efter cirka fem minutter ringede Lyngby Radio tilbage til RST og fortalte, at det svenske fartøj »Kennedy« ville sejle ind og tage »Nama« på slæb.

RST svarede, at man naturligvis kunne hjælpe ved anløbet i Hirtshals, hvis der blev brug for assistance der.

Uventet afbud og nye forsøg

Senere kunne vagthavende på RST, Allan Jellesen, se på AIS’en, at »Kennedy« ikke længere sejlede mod Hirtshals, og at dens fart tydede på, at den ikke havde »Nama« på slæb.

RST ringede derfor igen til Lyngby Radio for at høre status.

Her oplyste Lyngby Radio, at »Kennedy« skulle være hjemme i Göteborg til et bestemt tidspunkt og derfor måtte opgive opgaven. I stedet ville fartøjerne FN 426 »Kjølpen« og FN 75 »Nicoline« sejle ud til »Nama« for at hjælpe. De ønskede dog RST’s hjælp ved havn.

»Kjølpen« fik sat slæb på Nama, men efter kort tid sprang trossen. Flere forsøg på at få kontakt og nyt slæb mislykkedes, og »Nicoline« prøvede ligeledes uden held.

Vejret tog til – der var nu kuling i området – og begge fartøjer vurderede, at de ikke længere kunne magte opgaven. Omkring ca. klokken 20.30 kontaktede JRCC (Joint Rescue Coordination Centre) RST og bad om assistance.

»Nordsøen« sendes afsted – og RST forbliver i beredskab

Allan Jellesen vurderede, at hvis »Kjølpen« og »Nicoline« ikke kunne løse opgaven, ville redningsstationens mindre fartøj sandsynligvis heller ikke kunne – og JRCC måtte derfor sende RSV »Nordsøen« ud fra Frederikshavn.

På det tidspunkt klassificerede JRCC fortsat sagen som en bugseringsopgave, og RST mente derfor ikke, at det var forsvarligt at sejle de cirka 30 sømil ud, da vejret var hårdt, og stationens FRB ikke kunne yde hjælp. Da opgaven med andre hændelser tættere på kysten, også skulle klares.

RSV »Nordsøen« afgik fra Frederikshavn mod »Nama« med en forventet ankomst omkring klokken 01.30, mens »Kjølpen« og »Nicoline« blev ved »Nama« indtil da.

Opgaven ændres til SAR – og RST sejler ud

Omkring klokken ca. 20.50 ringede JRCC igen til RST og bad dem sejle ud for at ligge standby ved »Nama«, da de to assisterende fartøjer var utrygge. Allan fik telefonnumre til »Kjølpen« og »Nicoline« og talte med dem om situationen.

Efter samtale stod det klart, at de gerne så RST komme ud – også selvom ankomsttidspunktet først ville være omkring midnat.

RST (Allan) ringede herefter til JRCC og oplyste, at man afgik fra Hirtshals med redningsfartøjet MRB »M. Gaardbo«.
Samtidig gjorde han opmærksom på, at når man skulle sejle så langt fra Hirtshals, burde opgaven ikke længere betegnes som bugsering.

JRCC bekræftede derefter, at opgaven nu blev omklassificeret til »Nødforebyggende SAR«, hvilket betød, at RST måtte sejle de 32 sømil ud for at yde hjælp.

MRB »M. Gaardbo« forlod Hirtshals omkring klokken ca. 21.20 og var fremme ved »Nama« ca. klokken 23.40.

Slæbet gennemført i ro og orden

Undervejs blev det besluttet at forsøge at få sat slæb på »Nama«, så fartøjet ikke drev længere til havs, inden »Nordsøen« nåede frem.

»Kjølpen« og »Nicoline« blev hos »Nama« og lyste området op, mens MRB »M. Gaardbo« fik kontakt.

Først blev der overført radio og lys, derefter en kæde til at sætte gennem ankerklysset, og til sidst fik MRB »M. Gaardbo« fik slæbetrossen over og »Nama« fik den fastgjort. Slæbet mod Hirtshals kunne nu begynde.

Omkring en time senere ankom RSV »Nordsøen«, og man aftalte, at MRB »M. Gaardbo« fortsatte slæbet, da det forløb stabilt. Hvis trossen skulle slippe, kunne RSV »Nordsøen« tage over.

Begge fartøjer fulgtes mod Hirtshals, og »Nama« var sikkert i havn omkring klokken ca. 06.30 næste morgen.

Alt gik planmæssigt.

»Vi sejler, når nogen er i nød«

»Hele forløbet startede, som det skulle. Fartøjer i området melder, at de nok skal hjælpe med at få »Nama« i havn. Da den svenske trawler »Kennedy« falder fra, går der tid, og da »Kjølpens« trosse knækker, bliver situationen trukket ud,« fortæller Allan Jellesen fra Hirtshals RST.

»Når en opgave ikke er klassificeret som »nødforebyggende« eller »SAR«, må vi som redningsstation ikke sejle ud for at udføre serviceopgaver som bugsering, Hvis det skønnes uforsvarligt i forhold de opgaver man normalt skal bestride, vejret taget i betragtning (kulling). Derfor bad jeg JRCC om at sende RSV »Nordsøen«. Der var heller ikke tale om, at Nama var ved at forlise – men selvfølgelig skal vi altid reagere hurtigt, når der er fare på færde,« understreger han.

Han tilføjer: »Hvornår en opgave kaldes service, »nødforebyggende« eller »SAR«, kan altid diskuteres. Udgangspunktet for os er dog klart: Vi må udføre serviceopgaver, hvis det er forsvarligt at forlade vores område, og der ikke findes andre, der kan løse opgaven. Bliver det klassificeret som SAR, må vi sejle så langt ud, som der er behov for. Og jeg kan love jer: Vi sejler, når nogen er i nød.«

For som Allan Jellesen fra RST Hirtshals siger, »Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud – og jeg har heller ikke brug for ros,« og fortsætter, »Jeg ønsker bare, at vi behandler hinanden ordentligt. Alle gør trods alt deres bedste.«

indlæg af Allan Jellesen RST Hirtshals

Besøg os på
Seneste Nybygninger
M195M Havsnurp - Nybygning, Karstensens Skibsværft

Nybygning Havsnurp M195M – topmoderne kombifartøj fra Karstensens Skibsværft

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

TidligereForrige nyhedLukning af et område i Skagerrak
Næste nyhedNår fisken er høj på »kloakvand« og fjorden mister pustenNæste
Det geléagtigt rovdyr, der æder sig gennem fødekæden – og udfordrer både fiskebestande og havmiljø, ligner måske bare en gennemsigtig klump i vandet - men ribbegoplen er alt andet end uskyldig. foto: wikipedia

Ribbegoplens naturlige fjender – men det er ikke nok

xCyanid i Øresund, manglende tilsyn og to alvorlige miljøbrud rejser spørgsmålet: Hvorfor er miljøkontrollens regler ikke lige for alle? foto Lynetteholmen

Giftigt dobbeltspil: Lynetteholm slipper fri – mens dambrug holdes i snor

Blåhvilling - vardin

Færøerne: Svingende fiskeri – men stadig solide silde- og blåhvillinge-fangster

Biodiversitetsrådet advarer om milliardhul i naturfinansiering – men regeringen tror på tre-parten og det nye grønne Danmarkskort. foto: wikipedia

Naturkamp på to fronter: Rådet ser krise – ministeren ser potentiale

ANNONCER

Atlantic Shipping
HE Marine A/S

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept