Grønlandsk rejetrawler døbt i Spanien
Det spanske Vigo-værft leverede denne topmoderne Rolls-Royce-designede trawler til de grønlanske redere og ejere Qajaq Trawl A/S og Polar Seafood A/S.

Grønlandsk rejetrawler døbt i Spanien

Under en hyggelig og veltilrettelagt ceremoni på CNP Freire-værftet i det nordlige spanien, blev den grønlandske fabrikstrawler Markus døbt af gudmor Rhea Helimann, der med et ønske om god vind for skib og besætning, sendte skibet afsted med navnet »Markus«.

 

Det spanske Vigo-værft leverede denne topmoderne Rolls-Royce-designede trawler til de grønlanske redere og ejere Qajaq Trawl A/S og Polar Seafood A/S.

 

Fartøjet har en samlede længde på godt 80 meter og en bredde på 17 meter. Denne type NVC 375 fabrikstrawler, er den første i rækken af identiske trawlere til rejefiskeriet i de arktiske farvande, for de Grønlandske ejere. Rejetrawleren »Markus« lægger sig allerede i front, som værende dét mest højteknologiske og topmoderne fiskerfartøjer af sin art overhovedet.

 

Særligt har der fra reder og værfts side, været et betydeligt fokus på automatiseringen af produktionsdækket samt ønsket om et ikke mindst ligeså avanceret dæksudstyr, det hele rundet af et både miljøvenligt og meget brændstofbesparende design.

 

Behandlingsdækket er udlagt med fire IQF-bæltefrysere, der kan håndtere 100 tons rejer på 24 timer, og de to automatiske vandrette pladefrysere har en kapacitet på 25 ton med en 24 timers gennemløbskapacitet.

 

Fabrikstrawleren »Markus« har også en masse Rolls-Royce udstyr ombord, herunder en 5400 kW Bergen B33 / 45L9P hovedmotor, 3300kW PTI / PTO aksel generator og et par 1843kW RRM C25 – 33L6A2 hjælpemotorer. Som yderligere hjælpemidler kan også nævnes en 910 kW Mitsubishi S12R-MPTAW og et 250 kW Volvo Penta D-13-MG nødgeneratorsæt.

 

Udover dette er »Markus« udstyret med et Promas fremdrivningssystem, der integrerer propellen, navkapsel, rorpære og roret selv i en enkelt effektiv hydro-dynamisk enhed. Hybrid Shaft Generator (HSG) systemet muliggør en meget fleksibel brug af motor- og propel-hastigheds-variationer for at maksimere effektiviteten for både propel og motor, hvilket bidrager til at reducere udstødningen af CO2 og NOx emissioner.

 

Markus har en hel række af færøske fiskeredskaber ombord, med blandt andet trawlskovle fra Rock TrawlDoors samt flere trawl og andet udstyr fra Vónin.

 

Skriv et svar