I de næste uger går MT Højgaard ind i slutspurten omkring etableringen af det 110.000 m2 nye projektområde som er en del af etape 3. Der vil derfor fortsat være stor aktivitet på og omkring byggepladsen i Sydhavnen.
Det skriver Rønne Havn i en informationsmail
»Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at se en stor aktivitet på byggepladsen i de næste uger. Men det er ikke noget som støjer ekstra eller yderligere end tidligere. Aktiviteten vil være lidt som en myretue med aktiviteter, der handler om at få færdiggjort pladsen, så vi kan overlevere området til havnen. Der vil derfor bl.a. være nogle som laver belægning færdig, mens andre sætter lysmaster og hegn op og tjekker portene fungerer,« siger Dan Harborg Locht, projektdirektør i MT Højgaard.
MT Højgaard skal aflevere arealet i begyndelsen af november og allerede i december overtager Vestas området, som skal bruges til opbevaringsplads i forbindelse med det kommende polske Baltic Power-projekt.
Den nye vej er åben
I forbindelse med etablering af det nye opmarchareal er der blevet åbnet for normal trafik i to spor ad den nye vej, Ny Vesthavnsvej, der er en del af ombygningen.
Lysreguleringen ved den nye vej er også blive fjernet, ligesom til- og frakørsel til færgelejet ved hurtigfærgerne er blevet som før ombygningen.
Der vil ikke ske yderligere ændringer af trafikken inden det nye opmarchområde er klar til at blive taget i brug inden juletrafikken 2024.
De indre moler er snart væk
Etape 4 af fremtidssikringen begynder også at have nogle tydelige afsæt på havnens udseende. Og ikke mindst når det handler om indsejlingen, hvor den eksisterende sydlige ydrebryder snart er fortid.
»De to indre moler er snart fortid på havnen, og det er især den sydlige mole, som vi er langt med at fjerne for at genbruge stenene i forlængelsen af ydermolen. I alt har vi fjernet 440 meter af de indre moler, som vil blive brugt til at forlænge ydermolen med de 330 meter,« siger Dan Harborg Locht, projektdirektør i MT Højgaard.