Tidligere på foråret blev nyhedsbilledet præget af en dramatisk begivenhed i et stormende og meget oprørt hav, med stærk vind, lidt Nordvest for Ålesund i Norge. Her blev servicebåden »AQS Tor« til en samlet pris på 6,6 mio Euro smidt af det 111 meter lange fragtskib »Eemslift Hendrika«. Skibet havde udover servicebåden også fire arbejdsbåde, bygget af Moen Marin, til en samlet pris på EUR 15 mio. Derudover var der også en kabine-cruiser og en sejlbåd stablet på dækket.
Efter stormen, blev først »AQS Tor« reddet og trukket ind til Florø.
Otte af besætningen på 12, blev i første omgang evakueret, mens de sidste fire tilbageværende kæmpede en brav kamp med at rette skibet op, men måtte til sidst opgive og de blev siden også evakueret fra fragtskibet.
Servicebåden »AQS Tor« overlevede utroligt nok dette natlige drama og båden udstilles og døbes nu på fiskeriudstillingen Aqua Nor i Trondheim til august.
»AQS Tor« vil være klar til at påtage sig sin første rejse og mission allerede i begyndelsen af juli måned.
»AQS Tor« er blevet repareret umiddelbart efter ulykken, og vi glæder os meget til at vise det frem på Aqua Nor og naturligvis også til at leje det ud til sin første opgave her i sommer,« siger Kristian Hjertvik, teknisk leder hos AQS.
Offentlig dåb sker onsdag den 25. august 2021
Dåben er åben for alle deltagere under Aqua Nor udstillingen, arrangementet transmiteres også direkte på den digitale messeplatform,
»Dåben finder sted kl. 16.00 onsdag under messen, det vil sige den 25. august 2021. Det vil være en offentlig ceremoni, som alle deltagere på »Aqua Nor« kan deltage i. Derudover vil der være åbent skib, for besøgende, der ønsker en tur,« siger Hjertvik.
Servicebåden udstilles i regi af Moen Marin, som har bygget båden, AQS og Aqua Nor. Hjertvik håber tilstedeværelsen vil inspirere andre til at se på akvakultur-industrien.
»AQS Tor er allerede blevet et velkendt navn på det nationale plan. Vi vil vise fartøjet frem under messen, både fordi vi er stolte af den og den rejse, den har overlevet, men også for at inspirere andre til at arbejde på havet og starte i dette fantastiske erhverv.
Tiden efter bjærgningen
Den helt nye servicebåd blev færdigbygget ved Moen Marin i Kroatien og var på vej hjem til Norge, da ulykken skete. Den norske kystadministration og redningsselskabet måtte naturligvis prioritere redningen af fragtskibet. »For at redde »AQS Tor« valgte vi at hyre bjærgningsselskabet Stadt Sjøtransport selv,« siger Hjertvik.
Efter bjærgningen blev »AQS Tor« transporteret til Florø, hvor skibet blev gennemgået i en uge, med inspektion og efterfølgende en redegørelse for omfanget af skaden.
Snart færdig med at reparere
Hjertvik forklarer, at omfanget af skaden på servicebåden ville have været langt større, hvis de ikke selv havde reddet båden. Efter en udbudsrunde fortsatte turen til Moen Verft ved Kolvereid, hvor reparationerne vil blive tilendebragt.
»Lige nu venter vi bare på et par dele der, når de er sat i, er båden klar til at blive taget i brug. »AQS Tor« vil være en fremragende servicebåd til akvakulturindustrien ud over at være udstyret med ROV, kan den således bruges til andre opgaver som styring af undersøiske kabler og rørledninger under vand m.m., understreger han videre.