Det er altid spændende og med en vis uforudsigelighed, når et fiskefartøj, for første gang på sin jomfrurejse, rigtigt for alvor skal til at fiske og vise sit værd.
Det samme var også tilfældet med »Gitte Henning« hvor skipper Henning Kjeldsen på sit nye, imponerede og topmoderne trawler, med en besætning på 6 mand, foretog første rejse efter åbent skib i Skagen og med et sidste farvel til faderen Erik Kjeldsen, der blev begravet i Thyborøn i fredags.
Denne fredag aften var ingen undtagelse, da man efter en kurs på VestNordVest ramte Turbobank udfor den skotske havneby Peterhead. Spændingen var tilstede, som den skal være når første slæb foretages. I dette område, stod tobisen lidt spredt i starten, men det ændrede sig radikalt de følgende dage, så da kursen på fjerdedagen blev sat til Dogger, var fangsten alligevel kommet op på ialt 1500 tons tobis.
Fiskeriet i området ud for den skotske kyst og med nybygningen »Gitte Henning« havde bestået og skipper samt besætning var alle tilfredse med hvorledes fiskeriet var forløbet. Det samme var meldingen fra Dogger, hvor man de følgende dage hentede yderligere 1000 tons tobis, så da »Gitte Henning« efter endt reje endelig ramte TripleNine i Thyborøn, landede man ialt 2500 tons tobis.
Henning Kjeldsen fortæller til FiskerForum, at tobisen, der er landet, er i en pæn mellemstørrelse og den blev landet med en friskhed sjældent set og som efterfølgende fik anmærkningen »konsum-egnet«. Hvilket bekræfter skipperen i og fortæller lidt om, at prioteringen og beslutningen om kølingen om bord, var den helt rigtig beslutning. Tobisen indbragte 1,80 pr. kilo, hvilket efter skippers mening var fornuftigt, men det gjorde ikke noget, hvis næste tur gav en kende mere, kom det efterfølgende lunt fra den nordjyske skipper.
Omkring tobis, der de sidste par uger kystnært nærmest har væltet op af sandet, ærgrer Henning Kjeldsen, der på de mindre industrifartøjers vegne påpeger, at kvoten for tobis i område 2 er alt alt for lav. »5000 tons er ingenting«, siger han videre til FiskerForum og mener samtidig, at når rådgivningen af kvotestørrelserne afgøres, bør man nok i højere grad også lytte lidt til fiskernes oplevelse og erfaringer. Som nu, hvor tobisen nærmest står i kø for at komme på land, i et område som rådgivningen nærmest på forhånd har meldt ude.
Ellers er besætning og skipper mere end ganske godt tilfredse med, hvorledes denne højteknogiske fiskerimaskine har fungeret og alle ombord har fundet deres plads og virker tilfredse med hvor forholdsvis nemt tingene har fungeret ombord. Det kræver næsten altid noget omstilling og tilvænning, når nyt fartøj tages i brug, men her med »Gitte Henning« har de mange måneders forberedelse lønnet sig og vist, at nye »Gitte Henning« igen bliver én af hurtigløberne og højdescoren indenfor dansk pelagisk fiskeri i årene fremover.
FiskerForum.dk