DTU-forskning bidrager til ny lovgivning mod udledning af tjærestoffer og tungmetaller fra skibes røggasvand, såkaldt scrubber-vand.
Det skriver DTU – Danmarks Tekniske Universitet i en Pressemeddelelse
Det sker når havet får en håndsrækning, med ny dansk lovgivning fra tirsdag den 1. juli 2025, hvor man forbyder udledning af giftig kemi fra skibes røggasvand, i danske farvande op til 22 kilometer fra kysten.

Scrubbere bruges til at rense udstødnings-gasser fra skibe for svovl, men efterlader et kemisk forurenet restvand, som ofte udledes direkte i havet. Ifølge DTU’s forskning er dette restvand dødeligt for små krebsdyr, som udgør en vigtig del af fødekæden i havet. Desuden indeholder scrubber-vandet farlige stoffer som tungmetaller og tjærestoffer, der skader både fisk, bunddyr og mikroorganismer.
Skader dokumenteret i danske farvande
DTU’s forskere var blandt de første i verden til at dokumentere, hvordan scrubber-vand påvirker havmiljøet. Allerede i 2016 påviste forsker Marja Kaarina Koski, at plankton, de små organismer i bunden af fødekæden, optager kemikalierne. I dag kortlægger DTU, hvordan den kemiske cocktail påvirker lokale arter som vandlopper.
»Hvis vi skal forstå effekten af scrubber-vand, skal vi se på den samlede belastning af kemikalier. Vores styrke er, at vi undersøger, hvordan netop de arter, der lever i danske farvande, bliver påvirket,« forklarer Marja Kaarina Koski.
Fra luftforurening til havforurening
Brugen af scrubbere blev udbredt efter 2015, da FN’s søfartsorganisation, IMO, skærpede reglerne for skibes svovludledning. I stedet for at bruge renere brændstof, begyndte mange skibe at installere scrubbere, der fjerner svovl fra røgen – men samtidig overfører forureningen til havet.
Scrubber-vandet indeholder ikke kun svovl, men også tungmetaller som vanadium og nikkel samt skadelige kemikalier som naphthalen og phenanthren.
Danmark blandt verdens største udledere
En opgørelse fra 2020 viser, at Danmark er blandt de lande i verden, hvor der er udledt mest scrubbervand tæt på kysten – hele 68 millioner tons om året. Det nye forbud betyder, at skibe fremover skal bruge renere brændstof eller lukkede scrubber-systemer, hvor spildevandet opsamles og afleveres i havnene.
Forbuddet gælder fra juli 2025 for åbne scrubber-systemer, og fra juli 2029 for de lukkede. Danmark følger dermed en række andre lande, der allerede har indført lignende forbud i fjorde og kystnære farvande, heriblandt Tyskland, Norge, Frankrig og Irland.
»Forskning med betydning for samfundet«
Prorektor på DTU, Christine Nellemann, understreger, at forskningen i scrubber-vand er et godt eksempel på DTU’s rolle i samfundet.
»Vi leverer viden, der kan bruges i praksis. Vores forskning har givet politikerne et solidt grundlag til at indføre forbuddet, som nu beskytter det danske havmiljø,« siger hun.




















