Rammerne til en overvældende festival i Hirtshals, var sat med et utroligt og helt fantastisk vejr. Hirtshals By og Havn kunne således vise sig fra sin bedste side, da Fiskefestivalen blev afviklet den første weekend i august.
Hele fiskefestivalen var præget af en god og hyggelig stemning, og vurderingerne lød da også på ca. 15.000 besøgende gæster i byen og på havnen, hvor der blev solgt mere end 600 billetter til fiskebuffeterne fredag og lørdag aften, ligesom alle 1500 billetter til lørdagens fiskesmagsprøver også blev udsolgt.
Aktiviteterne som fiskekokkeskole, virksomhedsbesøg og guidede sejlture på havnen havde god tilslutning, og gav lærerige timer for deltagerne.
Publikumsmæssig succes
Formanden for Hirtshals Fiskefestival Jens Kirketerp Jensen siger umiddelbart efter afslutningen af 2014 udgaven af Hirtshals Fiskefestival:
”De indtryk jeg har fået fra vores medhjælpere og handlende i byen, og det jeg selv har oplevet, peger alt sammen på, at fiskefestivalen her i 2014 har været en publikumssucces, og det kan vi naturligvis kun være tilfredse med. Vi kender endnu ikke økonomien i årets fiskefestival, men har forventninger om, at den ser acceptabel ud, når vi får alle tallene regnet sammen. Årets fiskefestival har igen vist, at der er potentiale til at fortsætte med at udvikle festivalen, så den bliver endnu mere attraktiv at besøge. Dermed kan vi komme til at sætte fisk på dagsordenen over for endnu flere mennesker, og få dem til at spise fisk – fra Hirtshals.”
”Hirtshals Fiskefestival kan kun blive til virkelighed med et levende engagement fra de op mod 300 frivillige medhjælpere, de skal selvfølgelig takkes for deres indsats. Medhjælpernes indsats og en lang række sponsorater fra virksomheder og fiskere gør det muligt at få en fornuftig økonomi i fiskefestivalen. Vi forventer igen i år at få et lille positivt resultat af fiskefestivalen, og det er naturligvis for at sikre fiskefestivalens fremtid. Det resultat, vi skaber på festivalen, bliver brugt til at udvikle fiskefestivalen, så den bliver stadig mere spændende år for år, og så festivalen får flere ressourcer til at promovere fisk over for danskerne og vores udenlandske gæster – så vi kan få flere til at spise fisk. Der ud over går en del af indtjeningen fra fiskefestivalen til velgørende organisationer og arbejdet i sportsklubber, der arbejder for fiskefestivalen.”
I forbindelse med årets fiskefestival og Årets sild, der blev afholdt i maj, har foreningen bag Hirtshals Fiskefestival sat nye initiativer i søen. Foreningen har sat flere ressourcer ind på Årets sild, og samtidig samarbejder foreningen med Arcus og Kattegat Seafood om at udvikle et samlet koncept omkring Årets bjesk og Årets sild. Der ud over har Hirtshals Fiskefestival for første gang kunnet servere sin egen festivaløl for at sætte fokus på samspillet mellem fisk og drikkevarer.
Med mange besøgende og den hidtil største pressedækning af fiskefestivalen, blev Hirtshals endnu en gang sat på både fiskeriets og oplevelsernes landkort. Dermed har foreningen bag fiskefestivalen igen opfyldt sin målsætning om at give gæsterne på fiskefestivalen indhold i de fire kodeord; fisk, fiskeri, læring og oplevelse.