DPPO og DTU Aqua søger ét fiskefartøj, som vil deltage i BEBRIS2-projektets akustik-togt i 7 sammenhængende togtdage samt én kalibreringsdag, i perioden uge 26-28 i ICES-område 4 og underområde 3a.
Fiskeristyrelsen annoncerer dette projekt, da der er mulighed for at få tildelt ekstra årsmængder via projektet. Annonceringen sker ligeledes for at skabe mulighed for, at alle interesserede fiskere kan ansøge om tilladelse til at deltage i dette forsøgsfiskeri, forudsat at man opfylder projektets krav.
Et akustiktogt målrettet brislingeforekomster skal gennemføres parallelt med det internationalt koordinerede ICES akustiktogt HERAS i Nordsøen i perioden uge 26-28. Præcise startdatoer, akustik kalibreringsdag og akustik-transekter for perioden aftales hurtigst muligt efter udvælgelse af fartøj. Der kan udelukkende fanges en mindre prøve af brisling til opmåling, og ikke til landing, under akustiktogtet.
Projektet gennemføres af DPPO og DTU Aqua, som ved udførelse af forsøget ønsker at teste anvendelse af videnskabelige akustikinstrumenter på fiskefartøj til estimering af brislingerekruttering og biomasse parallelt med ICES internationalt koordinerede akustiktogt HERAS. Ved akustiktogtet på fiskefartøjet fokuseres der på ekkolodsmålinger af brisling med videnskabeligt kalibrerede instrumenter samt små trawlfangster af de tætteste brislingeforekomster indenfor EU EEZ i Nordsøen.
Det deltagende fartøj vil blive tildelt brislingekvote til dækning af den charterpris, fartøjet oplyser samt de udgifter der er til DTU Aqua og DPPO i forbindelse med forsøget. Fartøjets oplyste charterpris vil blive rimelighedsvurderet og kvoten vil blive tildelt umiddelbart efter gennemførelse af forsøgsperioden.
Projektets formål og resultater
Projektets formål er at udvikle et målrettet Nordsø Brisling akustiktogt i samarbejde mellem fiskeindustrien og DTU Aqua.
Forsøgsprojektet fokuserer på at udvikle et målrettet akustiktogt, som ideelt vil blive gennemført om sommeren umiddelbart før fiskeriet går i gang og derfor vil kunne levere et målrettet og troværdigt indeks for bestandsstørrelsen og dermed fiskerimulighederne. Inspirationen for projektet her er det Norske tobis akustiktogt. Det Norske akustiktogt er designet sådan, at det norske havforskningsinstitut i maj måned i samarbejde med et kommercielt fartøj, opmåler tobisbestandsstørrelsen og derudfra kommer med en revurdering af fiskerimulighederne. Ligesom tilfældet for det Norske tobis akustik togt vil selve togt-platformene blive et kommercielt fartøj med egnet akustik udrustning.
Da metoden med at benytte kommercielle fartøjer til akustiske opmålinger er ny i EU vil første togt være fokuseret på at validere og kalibrere opmålingerne. Derfor vil togtet blive gennemført samtidig med det internationale HERAS togt i juni og juli måned.
Projektet vil være centreret omkring dansk, tysk og hollandsk EEZ. Det antages ikke at være realistisk at få sejltilladelse til at gennemføre noget af togtet i UK-zonen også selvom det ville være fagligt interessant.
Udover akustikopmålingerne vil der blive fisket i meget begrænset omfang og kun for at udtage prøver til at evaluere størrelsesfordelingen af de fisk som ses på akustikken. DTU Aqua vil deltage i fiskeriet med en til to ansatte på fartøjet til kalibrering af instrumenter, akustikopmåling og indsamling af videnskabelige prøver.
DTU Aqua og DPPO vil sammen med det udvalgte fartøj udarbejde en togt-plan og en forsøgsprotokol, som fartøjet skal følge. Denne vil blive diskuteret med repræsentanter fra ICES HERAS og om nødvendigt tilrettes inden projektet påbegyndes.
Krav til det deltagende fartøj
Der stilles følgende krav til fartøjer, som ønsker at komme i betragtning til at deltage i forsøget:
- Fartøjet skal være monteret med et fungerende SIMRAD EK 80 ekkolod samt transducers med følgende frekvenser 38 kHz eller et tilsvarende ”videnskabeligt” ekkolod. Data skal let kunne lagres og overføres til ekstern harddisk.
- Fartøjets besætning skal have erfaring med akustik og brislingefiskeri i Nordsøen.
- Der kan ikke fiskes efter brisling til landing under forsøget, ej heller på egen kvote.
- Fartøjet skal under togtdagene medbringe og kunne anvende eget trawl, der er modificeret, så det muliggøre små fangster af brisling til prøvetagning. Den nærmere udformning af trawlet aftales med DTU Aqua.
- Fartøjet skal være tilgængeligt under en kalibreringsdag, plus 7 sammenhængende dage i perioden uge 26-28 i 2024, endelig togtperiode aftales mellem fartøj og DTU Aqua. Eventuelle
- Perioder, hvor fartøjet ikke kan deltage, skal angives i ansøgningen.
- Fartøjet skal under togtet medtage 1-2 medarbejdere fra DTU Aqua, der hver skal have deres egen køje stillet til rådighed
Kompensation
- Der tages forbehold for dårligt vejr og andre uforudsete forhold, der kan ændre forsøgsperioden. Forsøgsperioden forlænges, hvis muligt ved eventuelle liggedage (aftales hvis relevant mellem fartøj og DTU Aqua), men der ydes ikke kompensation for liggedage.
- Fartøjet skal ved ansøgning oplyse en charterpris pr. hele forsøgsdøgn (kr./døgn). Charterprisen skal være inklusiv alle omkostninger, herunder udgifter til skipper, besætningsmedlemmer, drift af fartøj, fiskeredskaber, vedligeholdelse, administration og revisor. Eventuelle skader på fartøj eller redskaber dækkes ikke af forsøgskvoten.
- Fartøjets oplyste charterpris vil blive rimelighedsvurderet, og kvoten vil blive tildelt umiddelbart efter gennemførelse af forsøget.
- Fartøjet vil som kompensation for gennemførelse af forsøgstogtet få tildelt en brisling-forsøgskvote i ICES-område 4&3a til dækning for charterafgiften pr. hele togt-døgn samt tillige udgifter til DTU Aqua og DPPO.
- Kvoten vil blive oplyst, når Fiskeristyrelsen har modtaget oplysninger om den endeligt fastsatte brisling kvote for 2024/25 og vil blive beregnet på baggrund af den charterpris, fartøjet oplyser.
- Fiskeristyrelsens værdifastsættelse af brisling følger gennemsnitlige afregningspriser for 2023 – der tages hensyn til udsving, hvorfor der trækkes 20 pct. fra 2023 gennemsnitsafregningsprisen. Kompensationen i form af forsøgskvote gives bagudrettet og kun for de faktisk gennemførte togtdage hvor togtprogram og protokol følges, dog maksimalt 7 døgn.
- Den tildelte kompensations kvote kan kun udlejes ved dokumenteret havari eller sygdom.
- Ændringer f.eks. pga. for dårligt vejr til akustikoptagelser, aftales med fartøjet ud fra de konkrete omstændigheder.
- Fartøjet skal overholde de aftaler, der indgås med DTU Aqua, DPPO og Fiskeristyrelsen, samt overholde betingelserne i de tilladelser, der bliver udstedt til fartøjet.
- Fartøjet skal være antageligt.
- Fartøjer, der ikke kan dokumentere at de opfylder ovennævnte krav, vil ikke komme i betragtning.
Hvis du ønsker at ansøge om at deltage, skal du udfylde bilag 2.3: Tilbud til deltagelse i projektet samt tro og love-erklæring, og sende det til Fiskeristyrelsen på forsoegsfiskeri@fiskeristyrelsen.dk samt til DPPO på crs@pelagisk.dk
Hent ansøgningsskema på dette link.
I e-mailens emnefelt skal der stå »Ansøgning, brisling akustik togt« efterfulgt af fartøjs havnekendingsnummer og fartøjets navn.
Ansøgningen skal være modtaget senest fredag den 21. maj 2024 kl. 12.00.
Såfremt der modtages flere ansøgninger, som opfylder de oplistede krav, vil der blive foretaget en lodtrækning blandt ansøgerne.
Har du spørgsmål til forsøget, kan du kontakte projektansvarlige fra DPPO, Claus Sparrevohn på e-mail crs@pelagisk.dk
Om forsøgsfiskeri og deltagelse i projekter
Fiskeristyrelsen annoncerer jævnligt muligheden for at deltage i forsøgsfiskeri. Det sker via Fiskeristyrelsens hjemmeside og via udsendelse af nyhed. Annonceringerne sker både i forbindelse med 2% forsøgsfiskeri, hvor fiskeren kan tildeles kvoterede fisk for deltagelse i projekter, og i forbindelse med teknisk forsøgsfiskeri, hvis Fiskeristyrelsen og ansøger vurderer, at det er relevant. Da Fiskeristyrelsen udsteder tilladelser, eventuel kvote og for at sikre transparens og lige adgang for alle, foregår annonceringen via Fiskeristyrelsen.