Forskningsskibet »Havfisken« er i Kattegat for at undersøge, hvordan trawldøre påvirker havbunden.
Fra torsdag den 12. til tirsdag den 17. september 2024 udfører DTU Aqua forsøg i Kattegat med forskningsskibet »Havfisken« for at se, hvordan trawldøre påvirker havbunden. Trawldørene, som bruges til at holde nettet åbent, er nogle af de tungeste dele af et trawlredskab.
En særlig undervandsslæde, der er bygget til at trække redskaber hen over havbunden, vil blive brugt til at måle, hvordan trawldørene påvirker havbunden. DTU vil teste trawldøre i forskellige størrelser, vægt og vinkler på både fast sand og blødt mudder.
Forsøgene er en del af projekter, der har til formål at vurdere fiskeriets påvirkning af miljøet og udvikle mere brændstofeffektive redskaber, der skåner havbunden mere.
Om Havfisken
Havfisken er bygget over samme skabelon som en moderne fiskekutter, men anvendes til at gennemføre forsknings- og moniteringsopgaver i de indre danske farvande samt til undervisning.Data fra moniteringstogterne indgår i Det Internationale Havundersøgelsesråds (ICES) databaser og anvendes i rådgivning om fastsættelse af kvoter for fiskeriet. Fartøjet supplerer det store oceangående havforskningsskib Dana, som løser opgaver uden for de indre danske farvande.
Havfisken bruges desuden til blandt andet undervisning af studerende og som testplatform for DTU Aquas forskning i observationsteknologi.
Størrelse og indretning
Havfisken er 17 meter lang og vejer 105 tons.
Det store lagerrum, som en fiskekutter normalt har, er på Havfisken erstattet af et laboratorium til oparbejdning af fisk og andre biologiske prøver samt en messe og en kabys. Laboratoriet er udstyret med transportbånd, vægte og arbejdspladser til oparbejdning af prøver, et stinkskab til konservering af f.eks. planktonprøver samt et rummeligt fryserum.
Havfisken er udstyret til trawlfiskeri med to nettromler, som gør det nemt at skifte mellem forskellige typer trawl. Fartøjet kan også bruges til f.eks. oceanografisk forskning og miljøovervågning. Havfisken har en stor A-ramme bagerst og en kran og flere spil, som kan håndtere forskelligt videnskabeligt udstyr, f.eks. undervandskamera, ROV’s (remotely operated vehicles), planktonnet og udstyr til akustiske målinger.
Fartøjet har fire kamre med to senge i hver og kan således have otte overnattende personer ombord, inkl. de to besætningsmedlemmer. På dagsture er der plads til op til 12 passagerer.
Bygning
Fartøjet blev bygget i 2015. Skroget blev lavet i Riga i Letland, hvorefter det blev udrustet på Vestværftet i Hvide Sande.
Hjemhavn
Havfisken har hjemhavn i Strandby i Nordjylland.
DTU Aqua
Se Havfisken på arbejde i Østersøen