Søværnets fire miljøskibe og 3 mindre fartøjer, kan ikke på betryggende måde bekæmpe olieudslip her og nu. De er ikke eksplosionssikret og må derfor vente til en eventuel oliepøl ikke længere afgiver eksplosive oliedampe, før de kan komme tæt nok på til at samle op.
De danske miljøskibe, Gunnar Seidenfaden, Marie Miljø samt det mindre reknoseringsfartøj Miljø 101 og Miljø 103 der primært klare opgaver på lavt vand, ligger i Korsør Havn og Gunnar Thorson og Mette Miljø samt reknoseringsfartøjet Miljø 102 fra Frederikshavn, er forældede og ikke tidssvarende til de opgaver de risikerer at blive sendt ud på.
Worst case scenario
Med et tankskib der springer læk og som lækker letantændelige olie og dampe i de indre danske farvande, kan ikke bekæmpes optimalt med det materiel som søværnet råder over i dag. Skibene er simpelthen ikke egnet til og ikke beskyttet mod, letantændelige dampe, som til overmål findes i olieudslip. Derfor må skibene pænt vente på at en del af olie er fordampet så meget, at de ikke længere udgør nogen sikkerhedsrisiko for eksplosion, så skibene kan komme så tæt på at, de kan samle olien op.
Det er ikke tilfredsstillende i en verden, hvor den slags katastrofer ikke er helt ualmindelige og slet ikke tilfredsstillende når man ved, at en hurtig indsats minimerer skaderne på naturen væsentligt. Forsvaret har da også erkendt at skibene er forældet, hvilket har fået forsvarsministeriet til at give dem mundkurv på og i stedet udsendt en pressemeddelelse, der kort fortæller at de trods de gamle skibe, opretholder et beredskab, som vi kender det.
Der skulle have været en afgørelse her i juni måned 2015. Dette er i midlertidig ikke sket og de forældede og mere end 30 år gamle miljøskibe i havnene i Korsør og Frederikshavn er derfor forsat Danmarks bedste bud på et værn mod en oliekatastrofe.