Fire helt nye zoner til lagring af CO2 er blot ét af punkterne i den netop præsenterede Hav-plan. Et vigtigt skridt for at fremme lagringen af CO2 i undergrunden herhjemme og for at sikre grønne arbejdspladser.
Det mener Danske Rederier, der hilser de nye CCS-zoner velkommen (Carbon capture and storage) forkortet til CCS. Der er en velkendt klimateknologi, der går ud på at fange CO2 fra røggasser og lagre den permanent i undergrunden på land eller i havet.)
Fire områder, under den danske havbund, kan i fremtiden komme til at lagre CO2, skriver Søfart.dk der har gennemgået Hav-planen, som et enigt Folketing sammen med Regeringen netop har præsenteret.
Havplanen er et nyt forvaltningsredskab, som sætter rammerne for, hvor vi må gøre hvad på havet og ved kysten i fremtiden. Den udstikker de overordnede linjer for brugen af havområderne omkring Danmark, og hvordan man tilgodeser de mange forskellige interesser der findes her.
Danske Rederier ser muligheden for grønne arbejdspladser
Adm. direktør Anne H. Steffensen er derfor ganske godt tilfreds med udsigten til nye CCS-zoner, for hun ser en helt åbenlys gevinst ved at komme af med Co2’en, som ellers ville være endt som drivhusgasser i atmosfæren, men som nu istedet kan give ekstra arbejde og flere maritime grønne arbejdspladser, til de medarbejdere indenfor Gas- og Olieindustrien, der nu istedet kan arbejde med lagring af den problematiske kuldioxid. Danske Rederier har både medlemmer, som er engageret i dette arbejde med at transportere CO2 til de udtjente olie- og gasfelter, som vi får flere af i fremtiden, samt serviceringen af disse felter. Samtidig vender Hav-planen også øvrige aktiviteter på havet, som i høj grad er relevante for Danske Rederier.
Til Søfart.dk siger adm. direktør Anne H. Steffesen fra Danske Rederier, »Havet er vores hjemmebane, og derfor er det positivt, at man laver en helhedsplan for havet med bred opbakning, som sikrer rammerne om alt fra sikre sejlruter til udbygning af havvind og råstofindvinding.«