Det skriver Europa-parlamentsmedlem Pernille Weiss (k) og folketingsmedlem Per Larsen (K) i et partsindlæg i Nordjyske.dk, at reglerne i EU håndteres vidt forskelligt, selvom det burde være ens regler på fiskeriområdet.
Men i følge de to konservative politikere, så er det op til hvert enkelt land hvorledes og ikke mindst hvor hårdt reglerne efterleves og implementeres. Det fremgår tydeligt af en EU-rapport fra 2020, at Danmark især har en noget mere hårdhændet tilgang til reglerne end de andre EU lande.
Danmark bliver kun overgået af fiskerne fra Spanien og Italien, når det kommer til andelen af registrerede overtrædelser og udstedte bøder. Alene i de 5 år fra 2014 til 2019 er der i Danmark i alt blevet udstedt 804 bøder eller andre økonomiske sanktioner. Sammenligner man dette med Frankrig i samme periode, så havde man her kun registreret 425 forseelser.
Overtrædelserne kan være alt fra, at man ikke oplyser hvor man har fanget sine fisk til, at der er lavet et fejlskøn på, hvor mange fisk der er fanget. Men det kan også være for ikke helt præcist at kunne sige, hvornår man er tilbage i havn igen.
I Nordjyske’s debatindlægget kommer de to konservative politikere også ind på, at tallene ikke er udtryk for, at danske fiskere er mere lovløse end andre EU fiskere. Nej, det er helt almindelige mennesker, der simpelthen bare går på arbejde og passer deres erhverv. Men kontrollen er meget mere restriktiv i Danmark end i det øvrige EU. Rapporten konkluderer nemlig, at der er meget stor forskel på, hvordan de enkelte lande sanktionerer ved en overtrædelse, og at reglerne rundt omkring ikke er formuleret tydeligt nok.
Danmark håndhæver pointsystemet
I EU arbejdes der med et pointsystem, hvor forskellige overtrædelser giver et strafpoint. Fuldstændigt som vi kender det fra et klip i kørekortet. Blot med den forskel, at hvis en fisker opnår 18 point, vil fiskerilicensen blive inddraget i 2 måneder, Her rammes fiskerne på deres økonomi direkte og i som i tilfældet med et klip i kørekortet, hvor 3 klip giver mulighed for at gå op til en fornyet køreprøve. Fiskerne stilles altså ringere, for flere point på skibet, desto større bliver straffen.
Politikerne fra det konservative, fortæller at det er sket 8 gange i Danmark, at en licens er blevet inddraget. Det er kun overgået af Italien.
Danske fiskere bliver straffet langt hårdere end deres europæiske kolleger. Derfor er der noget der tyder på, at vi i Danmark er alt for nidkære og tilsyneladende også bruger kontrolmetoder, som ligger ud over det man forstår ved almindelig retfærdighed. Det skal laves os.
Begge politikere giver samtidig til kende, at selvfølgelig skal der kontrolleres – for som i andre brancher, er der også indenfor fiskeriet brodne kar. Og hvis vi skal af med dem, skal der være kontrol. Men der skal ryddes godt og grundigt op, så alle fiskere i hele EU stilles lige, i respekt for loven og det indre marked.
Til trods for at Danmark i EU-rapporten fra sidste år fik anbefalet at harmonisere reglerne og gøre dem noget klarer og langt simplere, er der stadig problemer med, at Fiskeristyrelsen overimplementerer dem. Hvilket i både Weiss og Larsen’s tilfælde, syntes er torskedumt – også fordi det gør jobbet surt for kontrollørerne fra Fiskeristyrelsen, der også bare passer deres arbejde. Derfor vil vi nu gå sammen om at stille en hel række spørgsmål til Europa-Kommissionen, så vi kan få ryddet op i det, der lige nu mest af alt ligner en suveræn dansk overimplementering eller europæisk roderi!
Kilde: partsindlæg af Pernille Weiss (K) og Per Larsen (K) bragt i Nordjyske.dk