Danske dagligvarekæder er førende på MSC fisk

Danske dagligvarekæder er førende på MSC fisk

Kæderne i Danmark giver forbrugere det største udvalg af bæredygtige fiske- og skaldyrsprodukter i de nordiske lande, skriver Marine Stewardship Council (MSC) i en pressemeddelelse.

De indtager derfor en suveræn førsteplads blandt de nordiske lande, når det kommer til udvalget af MSC-certificerede bæredygtige fanget fiske- og skaldyrsprodukter blandt supermarkedernes fiske-produkter.

Den internationale mærkningsordning MSC giver svenskerne en fornem andenplads og vores finske broderland kommer ind på en lige så flot tredje plads, men nok så overraskende kommer landet hvor fiskens DNA nærmest er synonym med nordmændene og deres fiskeri, kommer ind som nummer sjok på sidstepladsen i Norden.

Ranglisten, som netop er offentliggjort, beskriver den store forskel der er på at træde ind i et dansk suppermarked, hvor hylderne og kølemontrene nærmest bugner af det blå MSC-mærkede fisk og skaldyr, og så ind i et norsk supermarked. Her finder man omvendt knapt så ofte det blå mærke i de norske kølemontre. Hvilket tallene i undersøgelsen også bekræfter, med hele 338 forskellige bæredygtige MSC-certificerede fisk- og skaldyrsprodukter i Danmark, hvilket er ti flere MSC produkter, end du finder i de svenske butikker og 228 produkter flere end på de finske hylder. Helt slemt står det til med de norske supermarkeder, der lige knebent får 12 MSC-certificerede produkter med på listen.

»Den nye opgørelse viser, at de danske dagligvarekæder har bæredygtighed højt på agendaen,« fortæller Kommunikations- og marketingchef hos MSC Majken Møller, der forklarer at det både er de store og små kæder, som har indarbejdet bæredygtig fisk og skaldyr i deres CSR-strategier. »Vi har set en positiv udvikling indenfor kædernes fiskepolitik,« slår Majken Møller fast. Her er det specielt Dansk Supermarked, med Netto, Bilka og Føtex, der tager teten i Danmark. De topper med flest MSC fisk og ifølge Dansk Supermarked er ambitionen, at alle fisk og skaldyr solgt igennem kæderne, senest i 2019, skal være mærkede, enten med MSC, ASC eller i det mindste opfylde kriterierne.

Andre kæder gør det også godt:

  • Hos Lidl Danmark er alle private label-produkter inden for frost og fersk fisk og skaldyr allerede MSC-certificerede.
  • Hos Coop Danmark er ambitionen, at alle fiske- og skaldyrsprodukter er MSC-certificerede i 2020 (med undtagelse af dåsetun, hvor målet er 2025)
  • Hos Rema 1000 har man en målsætning om, at 75 procent af det samlede salg skal udgøre MSC- eller ASC-certificerede produkter
  • Hos Aldi arbejder man mod at være 100 % MSC-certificeret på vildtfanget fisk og rejer indenfor fersk, frost og halvkonserves ved udgangen af 2017.

I december 2012 var der 530 MSC-mærkede produkter i Danmark, (MSC mærket og private label) I december 2017 var dette tal steget til 1545, hvilket svarer til en stigning på mere end 190 procent.