Fiskerne opnår ikke længere et rimeligt pristillæg for MSC fisk, der retfærdiggør de ekstra omkostninger ved det bæredygtige MSC-fiskeri. For at bringe fokus på dette har en dansk trawler landet fisk uden MSC-mærket til auktionen i Urk, Holland.
En flåde på 7 trawlere fra Hvide Sande var de første danske fartøjer, der fiskede rødspætter i Nordsøen med MSC-mærket for bæredygtighed. Men fiskerne opnår ikke længere et rimeligt pristillæg for de bæredygtige fisk, og det er årsagen til fiskernes reaktion med en protest ved at lande rødspætter uden MSC-mærke på fiskeauktionen i Urk, Holland, der er en af Europas største auktioner.
Realiteterne er at forbrugerne og supermarkederne efterspørger bæredygtigt fiskeri, og fiskeprodukter af høj kvalitet. Sidste år fik vi et rimeligt pristillæg for fisk, der opfylder kravet til MSC-mærket for bæredygtigt fiskeri, men det er ikke længere tilfældet siger Jens Bollerup, der er formand for Danish North Sea MSC ApS, der er de 7 Hvide Sande trawleres fælles selskab. Et af gruppens fartøjer, RI 427 ”Mette Helene”, landede derfor rødspætter uden MSC-mærket til auktionen i Urk i Holland fredag g d. 16. juli. Landingen, af en mængde svarende til en kølebil, skete til fiskeauktionen i Urk, fordi hovedparten af de europæiske rødspætter forarbejdes på fiskefabrikkerne i Urk, Holland.
Det bæredygtige fiskeri, der drives af de 7 trawlere fra Hvide Sande, udøves efter høje standarder for havmiljø, bæredygtighed og kvalitet i samarbejde med den hollandske Ekofish Gruppe baseret i Urk. Fiskeriet er kendetegnet ved brug af dobbelttrawl med 120 mm maskestørrelse, der er ca. 35% mere end mindstekravet i EU. De større masker i trawlet er med til at reducere udsmid, og dermed skåne fiskebestanden. For havmiljøet er der også beskyttede havområder vi afholder os fra at fiske i. Vi har også fokus på fiskekvaliteten ved at fiske med trawltræk af kort varighed og korte fangstrejser. Disse initiativer betyder imidlertid at fartøjerne bruger mere sejlttid på havet. Men vi betales ikke tilstrækkeligt for det ekstra arbejde og omkostningerne ved dette, siger Jens Bollerup fra Hvide Sande.
Vi har også fokus på et minimum af udsmid, og flere af de 7 fartøjer har investeret i kameraovervågning ombord på fartøjerne, for at dokumentere fiskeriet. Dette betyder naturligvis også øgede omkostninger, ligesom vi har omkostninger til at opnå og opretholde MSC-certifikaterne. Hele kvalitetssikringen, registreringen og dokumentationen af fiskeriet samt den fysiske håndtering med søpakning ombord, samt optælling af skaldyr og fiskearter udløser også mere arbejde, så nogle af fartøjerne har et ekstra besætningsmedlem. Dette er naturligvis også omkostninger, der skal honoreres med en rimelig markedspris. De seneste uger har vi dog set bedring i rødspættepriserne, men det er vigtigt for os at MSC-fiskeriet også fremover honoreres, med den stigende efterspørgsel.
Da vi sidste år begyndte med MSC-fiskeriet opnåede vi højere priser, men det er ikke rigtigt længere tilfældet. Når vi ser på markedspriserne, afregningerne og vores nøgletal er den økonomiske fordel ved det bæredygtige fiskeri svær at få øje på, da prisfordelen ved MSC-fiskeriet er indsnævret for fiskerne, uanset forbrugerne betaler mere for MSC-mærkede produkter. Trods dette ønsker vi dog at opretholde det bæredygtige MSC-fiskeri, men ved at lande en enkelt last rødspætter i Urk uden MSC-mærket – selv om fiskeriet er sket efter MSC-metoden – ønsker vi at bringe fokus på, at et rimeligt pristillæg for de bæredygtige MSC-rødspætter er nødvendig. Der bør være et pristillæg på 3 – 5 kr. pr. kg. som vi så det sidste år, og i starten af rødspættesæsonen i dette forår.
Fiskeskipperne har investeret store summer i kvoter og miljørigtige fartøjer med dyrt udstyr til moderne fiskeri, hvor der er fokus på kvalitet og havmiljø. Vi arbejder dermed også for et godt fiskeri til de kommende generationer. Derfor er det også frustrerende, at der ikke betales rimeligt for dette. Så at vi nu lander nogle fisk uden MSC skal ses som et klart signal om at højere priser er nødvendige. Problemet er tæt knyttet til industrien, detailhandelen og forbrugerne, hvor vi har fulgt signalerne om efterspørgslen på bæredygtige fiskeprodukter.
Vi ønsker derfor, at vi kan skabe forståelse for vores synspunkt, og opnå et rimeligt pristillæg for de bæredygtige MSC-fisk. Og vi håber at vore kolleger i fiskeriet vil støtte op om dette, da vi ikke forventer at opnå tilfredsstillende priser uden en aktiv indsats fra fiskerne og den del af fiskeindustrien, der forarbejder MSC-fisk, afslutter Jens Bollerup fra Hvide Sande.