Det er industrifisker Kim Johansen der efter at have solgt L47 Camilla til Rederiet Hametner, nu har sat sig til skrivebordet, sammen med direktionen fra det polske værft Stocznia Parseta og underskrevet en ordre på et nyt fartøj.
Med underskriften går Hanstholm fiskeren fra en større fyrre meter trawler, til en trawler på 16.99 meter og 5,88 meter i bredden, for at tilpasse sig fiskeriet.
Til FiskerForum.dk fortæller Kim Johansen, at flere års omskiftlige kvoter omkring industrifiskeriet, med mere eller mindre uforståelige udmeldinger fra havbiologer og andre såkaldte eksperter side, har gjort tilværelsen og især industrifiskeriet uforudsigeligt og desværre umuligt af navigerer fornuftigt økonomisk i. Derfor er valget truffet om en båd af anden størrelse, da friheden vægter højere end kontrollen, hvilket samtidig også giver en vis fleksibilitet.
Der er stadig langt til mål, fortæller den vestjyske skipper videre, men noget ligger fast allerede nu. Og det er valget af hovedmotor fra West Diesel, der bliver en Mitsubishi på 221 kW og to lysmotorer af mærket John Deere på henholdsvis 100 kW og 300 kW, som skal trække hele skibet, der udelukkede bliver diesel elektrisk drift, uden hydraulik. Desuden ligger det fast at Sea-Master i Esbjerg leverer en Kaijo lavfrekvens sonar af typen 3221 Z, der har en lang rækkevide samt en hurtig stabilisering.
Caverion der skal stå for de omfattende elektriske beregninger og fører projektet vellykket igennem sammen med ScanTech i Odense, har nu sammen med værftet og Kim Johansen omkring et år til at færdiggøre skibet, så det som forventet og aftalt, kan stævne ud i midten af 2017. Det er aftalt at Stocznia Parseta skal levere et nøglefærdigt skib, der fortsat skal bære navnet L47 Camilla.
Fiskeriet bliver til den tid rationsfiskeri i kombination med et tejnefiskeri efter krabber og hummer, vil dette blive fiskeriet som kim Johansen vil bedrive fremover.