Endnu engang bliver fronterne trukket skarpt op til søs, hvor en hollandsk ralsuger igen og med fulgt overlæg har forulempet en dansk garn-kutter på Jyske Rev ud for Thorsminde og Thyborøn.
I denne weekend var det Esbjerg-kutteren E 100 Ella Sofie, med den vestjyske skipper Thomas Rathjen ombord, det gik ud over. Fiskeriet foregik omtrent i samme område, som AS 260 Sarah i september måned sidste år, fiskede – denne gang 10 sømil mere østligt. Garnbåden E 100 Ella Sofie blev her udsat for et fuldstændigt og helt igennem utilstedeligt overgreb af værste skuffe, da den hollandske ralsuger DC Orient fra rederiet Zandexploitatiemaatschappij Reimerswaal B.V, trodsede den danske garnbåds helt klare anvisninger og placeringen af sine garn.
Thomas Rathjen, der er skipper på Ella Sofie, fortæller videre over telefonen til FiskerForum, at han både er rystet og ikke mindst dybt chokeret over, at andre søfolk kan finde på at opføre sig på denne måde. »Havet tilhører ingen bestemt, og man bør derfor udvise den fornødne respekt for andre der færdes på havet,« understreger Thomas Rathjen.
Hollandsk hovmod, med en helt utilgivelig og aldeles ukollegial opførelse
Vi var igang med fiskeriet, da den hollandske ralsuger ankommer til området, hvor vi har sat vores garn, fortæller den vestjyske skipper. Vi gik straks på VHF’en og fik kontakt med skipperen på DC Orient, som i første omgang reagerede positivt. Thomas fortæller videre, efter vi har opgivet alle vores positioner på hvor grejerne er sat, mente vi alt var godt. I starten prøvede skipperen på DC Orient, at undgå vore garn, men det var kun en stakket frist, for efter nogle få timers ral-sugning, var positionerne åbenbart helt glemt, for nu blev der suget overalt, også i de områder hvor vores garn var sat. Selvom vi prøvede at få kontakt med ham igen lykkedes det ikke, og ødelæggelserne fortsatte bare.
Yderligere tilspidsning af situationen
Vi forsøger så at komme på prajehold af DC orient, men det tager de heller ingen notits af – de fortsætter bare. Til sidst ender det med, at han kommer strygende helt tæt forbi os, og da dette sker, får de vores grejer i sugeren, hvorfor vi ufrivilligt kommer på slæb af DC Orient. »Der går mange tanker gennem hovedet på én i de minutter,« fortæller en tydeligt rystede skipper Thomas Rathjen, »vi er jo total magtesløse og hjælpeløse i forhold til så stort et skib.«
»Da han havde slæbt os i nogle minutter, og vi samtidig ikke var i stand til at manøvre os ud af DC Orient’s greb, kappede vi grejerne, da situationen båade var overhængende og livsfarlig, efter Ella Sofie flere gange havde været faretruende tæt på en kollision med DC Orient. Vi var på intet tidspunkt i tvivl om, hvem der ville tabe i denne meget ulige kamp – det var os.
En højest skandaløs og fuldstændig vanvittig adfærd fra hollænderens side, der har rystet den ellers besindige vestjydske skipper Thomas Rathjen Der overfor FiskerForum.dk, fortæller, at man atter er på fiskeri og den hollandske ralsuger fortsat ligger på revet – men denne gang holder vi os godt klar af ham, for vi ønsker ikke at komme i kløerne på ham en gang til.
AS 260 »Sarah« fik også ødelagt grejer
I september måned 2021 havde en anden dansk garnbåd også et sammenstød med en hollandsk ralsuger, dengang var det den hollandske ralsuger Spauwer, fra Spauwer Dredging BW, Yerseke i Holland, der var på spil. AS 260 Sarah, med skipper Christian Timmermann Andersen ved roret, mistede dengang grejer for mange tusinde kroner. Selv om AS 260 Sarah var i kontakt med Spauwer gentagne gange, fortsatte ral-sugeren sit forehavende, og pløjede løs i garnene. Overfor skipper Christian Timmermann Andersen, påstod den hollandske skipper, at han have fået fået ordre på fra myndighederne side at suge ral i netop det område hvor Sarah havde sine garn i vandet. Men man kan dog undre sig over, om den hollandske skippers forståelse af søvejsreglerne, nu også var foreneligt med godt sømandsskab.
Du kan læse artiklen her, og høre samtalen med den hollandske skipper på Spauwer
Løjerlig prioritering fra de »miljøbeviste partiers side«
Samtidig kan det undre, at med den nuværende rød/grønne regerings stramme politik på miljøområdet, alligevel og med deres velsignelse har givet tilladelse til at suge ral på dette rev med stor biodiversitet og et godt samt velfungerende havmiljø. Det er fuldstændigt uforståeligt og helt vanvittigt, for så sent som i juni måned i år proklamerede den selvsamme og meget stolte fiskeriminister Rasmus Prehn (S), at han med støttepartierne i ryggen, havde forbudt bomtrawl og andre bundslæbende redskaber ved fem tilsvarende danske stenrev. Det undre os her på redaktionen, og med os mange andre fiskere, at det derfor stadigt er tilladt at suge ral på de selvsamme rev-typer.
Ral-sugning er mindst, og hvis ikke, langt mere skadeligt end trawlfiskeriet. Med ral-sugning fjerner man helt grundlaget for yngle- og gydepladser for fiskene og dermed også muligheden for reproduktion, samt udsigten til fremtidige nye generationer af fisk.
FiskerForum.dk har talt med flere fiskere der beretter om ødelæggelserne på revet ved denne sugning af ral. Engang var her masser af liv og fisk, men det bliver stadig bare ringere og ringere, beretter fiskerne herfra. Der er suget rigtig meget igennem årene. I en periode på mellem 10 og 15 år er der suget op til 15 meter bund væk, bestående af de bedste gyde- og ynglepladser for mange nye generationer af fisk. Som om dette ikke var nok, skal der nu bygges havvindmøller på mange af disse fiskepladser, som så igen forringer mulighederne for de bedste yngle- og gydepladser til havs og skaber endnu mere trængsel, til de steder som har bedst af fred og ro samt generende motorstøj og larm fra supply-både og offshore fartøjer.