AS Scan deltog med stor succes, på et af Nordeuropas største mødesteder for den globale skibsindustri, Nor-Shipping, i Lillestrøm ved Oslo i år.
Udstillingen gav det vestjyske firma, fra Hvide Sande, rigtigt mange kontakter med hjem og specielt en kontakt og en episode husker Karsten Olesen fra AS Scan særligt godt.
Det var en situation hvor Karsten, som sælger og rådgiver, på en sjov og udfordrende måde, fik en dialog i gang med en norsk reder. Det var Bjørn Inge Hansen med skibet R-344-K Toya fra Kopervik i Norge, der, selvom han ganske kort forinden havde afsluttet en motorhandel med en Norsk forhandler af en Baudouin 1000 HK motor, alligevel fandt interesse for mulighederne i at lade AS Scan forestår den større ombygning af skibets motorrum, som skulle foretages i forbindelse med installationen af den nye motor.
Netop i disse dage har AS Scan aflevering på trawleren fra Kopervik i Norge. Fra ordren blev underskrevet og til nøglen igen blev afleveret til rederen, er der ikke gået lang tid, når man regner fra det første faste håndtryk mellem Skipper Bjørn Inge Hansen og Karsten Olesen og til den planlagte aflevering her i November.
Det har kun taget små 7 uger at lave de planlagte ombygninger, som bestod i afmontering og installation af ror og propel fra Korsør samt dyse og stævnerør. Derudover afmontering af køl samt udskiftning af motor gear og lysmotor samt udstødning og reparation af styremaskine.
Konkurrencepræget marked
Noget af det som har givet AS Scan et mulehårs forspring i den skærpet konkurrence mellem norske og danske reparationsværfter, er den omhyggelige og præcise planlægning der ligger forud og til grund for hvert projekt AS Scan deltager i. Ud fra en Gantt-inspireret tidsplan, der visuelt og meget detaljeret viser projektets forløb, for både rederiet, underentreprenørerne og AS Scan`s egne medarbejdere, har alle styr på hver deres opgaver undervejs, hvilket gør hele arbejdsforløbet til et mere homogent forløb, uden ventetid og unødige stop.
Reder Bjørn Inge Hansen siger da også til FiskerForum, at det er en af forklaringerne på at han har valgt et dansk værft i stedet for et værft i Norge, men at det også skyldes Vestkysten af Norge er blevet et udpræget offshore område, hvor prisniveauet desværre er skuret op, mens ekspertisen og viden omkring fiskeriet måske desværre er gået lidt den anden vej.
Ombygning samt motorinstallation
Efter en flytning af et skot på to meter og ændringer af rørføringer og ledninger, havde Toya i sidste uge aflevering og afprøvning af den 1000 HK store Baudouin hovedmotor, der under behørig overvågning af en repræsentant fra den franske fabrikant og af den norske sælger, blev startet uden problemer. Skipper er meget tilfreds med arbejdet og i det hele taget tilfreds med forløbet omkring reparationen, da alt er kørt som på skinner. ”Vi har ovenikøbet selv haft mulighed for indimellem at male og lave andre småting, som vi normalt ikke får gjort i det daglige,” fortæller Bjørn Inge til FiskerForum.
Succesfuld aflevering og afprøvning af 1000 HK Baudouin hovedmotor
Rejefiskeriet
Skipperen på rejetrawleren Toya, fortæller videre at rejefiskeriet har været dårligt de sidste par år, hvor Toya overvejende har fisket store rejer. Men hen over sommeren, er fiskeriet vendt til det bedre, specielt i området sydover og rundt Lindenes. *”Vi arbejder primært i rejer, men kan rigge om til fiskeri efter mørksej også, så der er flere strenge at spille på.” *
Med en besætning på i alt fire mand, er forholdene ombord optimale. Sønnen Kjetil Hansen, der også har part i båden, fortalte over en kop kaffe, hvorledes Toya i 2010, nærmest blev bygget helt om, så det kun er under vand man finder den gamle Toya. Nu er trawleren blevet både længere og bredere for små tre år siden, så længden i dag er 28 meter og 9,10 meter bred samt 320 BT.
Han glæder sig sammen med skipper og sine kollegaer, til at komme ud og prøve rejetrawleren rigtigt af og få testet ændringerne i virkeligheden.
FiskerForum.com