Det er Danmarks største detail-koncern med butikker i tre lande, webshops, stormagasiner og restauranter, Salling Group der nu sætter fokus på danskernes forbrug af fisk. De kræver til gengæld mere idéudvikling og innovative initiativer samt nytænkning fra de danske fiskeaktøreres side.
Dagligvarer-koncernen har oplevet at varegruppen med ferske fisk vokser, men skal momentum fastholdes, er der er brug for langt flere og nyere produkter indenfor fisk og skaldyr, lyder det fra kategorichef i Salling Group.
Klassiske ferske spisefisk som laks, torsk og rødspætter er stadigvæk topscorerne, men dette billede er under forandring, fortæller Kategorie-chefen i Salling Group Morten Staugaard Pedersen. »Vi har set en salgsvækst over de seneste år på fersk fisk. Vi ser en trend i efterspørgsel efter et bredere sortiment, og at kunderne vil have lokale sæsonfisk,« forklarer han videre og fortæller, at ifølge de seneste tal fra Salling Group er salget i kategorien vokset med næsten 40 pct. fra januar til oktober 2019, sammenlignet med samme periode 2016.
Det glæder kategorie-chefen Morten Staugaard Pedersen, at kunderne har en større appetit efter friske fisk. Men skal udviklingen fastholdes, kræver det langt flere produkter, der kan holde »kog i udviklingen«, understreger han.
Innovation og idéudvikling
Så skal momentum holdes skal flere leverandører på banen. Hvilket dagligvarekoncernen selv forsøger, ved at udvide antallet af fiskearter og samtidig sælge flere af sæsonens fisk, men det skal gerne ske i samarbejde med leverandørerne, som Salling Group gerne ser et større engagement fra.
Til Fodevarewatch.dk siger Morten Staugaard, »Vi vil rigtig gerne arbejde med leverandører, der også bidrager med innovative forslag og ideudvikling. Når man er i et marked, hvor man kan se salgsfremgang, er det vigtigt, at der bliver ved med at komme nye interessante varer og produkter til,« forklarer han og påpeger, at Salling Group netop nu er mere fokuseret på fiskene, end man har været tidligere. Han forstiller sig yderligere plads til fiskeprodukter indenfor convenience og bæredygtighed og ser gerne endnu flere conveniencevarer indenfor fersk fisk og flere der kunne bibringe mere til markedet for fisketapas.
Store forventninger til kategorien
Sallings kategorie-chef mener dog godt, at selvom eksportpriserne på fisk, i nogle tilfælde er højere end hjemmemarkedets-prisern, kan det godt betale sig for nogle, at kigge på hjemmemarkedet istedet. For som han understreger, »det er jo ikke fordi, at vi ikke har udviklet på kategorien tidligere, men lige nu er der bare et bedre momentum, og det vil vi naturligvis gerne styrke. For markedet ændre sig. Så varer der ikke solgte så godt for år tilbage, kan nu pludselig vise sig at være storsælgende lige nu.
Ambitionerne fejler ikke noget hos Danmarks største dagligvarehandel, som gerne ser at fisk bliver ligeså relevant til aftensmåltidet som oksekød, svinekød og fjerkræ.
Til FodevareWatch.dk siger Salling Group, at man endnu ikke har nogen bestemt tidshorisont eller planer for ambitionerne omkring fiskekategorien.