En spådom om fremtidens fiskefartøjer, både uden skorsten og uden den traditionelt dieseldrevne brændstofmotor, er ifølge Olav Steimler fra det Norske Linefiskerederi, måske alligevel ikke så utopisk og langt ud i fremtiden.
Står det til ham, kan det ikke udelukkes at Nordfjord-rederiet, vil blive nogle af de første der skifter over til hydrogendrevne fiskefartøjer. Hvornår det vil ske, er svært at gisne om, men Olav Steimler mener det blot er et spørgsmål om tid, før den første fiskebåd bygges med hydrogenfremdrift.
Fremtiden ligger lige om hjørnet
Udviklingen af brændselsceller har taget fart, som man ser det med personbiler, der er nået længst med at benytte hydrogen som drivmiddel. Men også indenfor den erhvervsmæssige transportsektor, som lastvogne og jernbanen, ser man i stigende grad, at der investeres i teknologien. En teknologi der ikke forurener, men istedet kun sender vand retur til naturen. Et fremdriftssystem der vinder mere og mere indpas og nu kun er lige om hjørnet.
Drømmen om nuludslip eksisterer også i skibsbranchen, hvor der også er ønsker om at tage skridtet væk fra de mere traditionelle fossile brændstoffer. En mulighed der absolut også er indenfor rækkevide i vores branche, siger Steimler videre. Han mener at skibsdesignerne må se at komme ud af røret.
Steimler foretog sin egen lille undersøgelse af hvor langt branchen var med hydrogenfartøjer. Han blev slemt skuffet.
Forespørgsel til tre større norske byggeværfter
Ved at ringe rundt til værfterne og skibsdesignerne, fik han forskellige svar på spørgsmålet, om de ville tegne et hydrogenfartøj.
- Én reagerede overhovedet ikke
- Èn anden mente det vist var alt for farligt og risikofyldt
- Èn tredje pegede istedet på, at der fortsat ikke var reguleret på området.
»Det er simpelthen for passivt og for dårligt,« siger Olav Steimler videre. »De må se at vågne op. Det burde være dem der er foregangsmænd for denne teknologi. De skal ikke bare læne sig tilbage og vente på de første ordre kommer flyvende ind, nej de må selv ud og starte processen op,« slutter han.
Nyt industrieventyr undervejs
Det mener Kristian E. Vik der som generalsekretær i Norsk Hydrogenforum, mener Norge står i startboken og er klar til at sprinte videre med det, som umiddelbart kan forme sig til et nyt norsk industrieventyr.
Tiltagene på land, med kontrakten med det norske vejvæsen, samt det Norske Forskningsråds nye støtteordninger, burde være et fantastisk udgangspunkt, inden hydrogenteknologien for alvor rulles ud, også til søs. Det foregår i øjeblikket i transportsektoren og på europæisk plan bliver ASKO den første lastvognaktør der lancerer langtrækkende hydrogenlastbiler.
Skal teknologien for alvor rulles ud til skibene også, kræves der langt kraftigere maskineri og motorer. Her snakker vi Mega-Watt-Klassen, kommer det fra Vik, der videre kan fortæller, at fremdriftsmotorer, der nogenlunde har tilstrækkelig power til skibene, ses ved en ordre på tres togsæt fra Tyskland, der bliver leveret med hydrogenteknologien.
Myndighederne skal også være klar med deres regler og forordninger, så de er på højde med udviklingen. Men Vik mener, at selvom lande som Japan er langt fremme, så burde det mindre bureaukrati i Norge, hurtigt bringe Nordmændene i front i forhold til så mange andre lande.