Det er det norske værft Fitjar Mekaniske verft AS og rederiet Napier har indgået aftale og option på design og bygning af en kombineret proces- og arbejdsbåd model HFMV P37.
Fartøjet bliver på 37,85 meter i længden og 11.0 meter i bredden med en dybgang på 4,60 meter og vil kunne medbringe 200 tons renset fisk. Fabrikken ombord er lavet som et modul på dækket, mens RSW tanke og anlæg er placeret i skroget.
Multifunktionsbåd
Fabrikken ombord kan afmonteres, så båden efterfølgende kan bruges til andre formål, som aflusningsbåd eller fiskebehandlingsbåd eller som helt almindelig arbejdsbåd med stor kapacitet. Dette koncept er udviklet i tæt samarbejde mellem værftet FMV og rederiet Napier samt skibsdesignfirmaet Heimli.
Udviklingsarbejdet har kastet et både omkostningseffektivt fartøj af sig, men også et højeffektivt fartøj, hvor fisken hurtigt kan blive slagtet og kølet ned, for at undgå at fisken får stress og for at mindske smitterisikoen så meget som muligt. I det hele taget bygges fartøjet så fremtidssikret som muligt, så det kan holde i mange år.
Napier AS, er et norsk rederi på Bømlo, som udover nybygningen også ejer og driver «M/S Tauranga» som siden 2008 har sejlet som procesfartøj for Marine Harvest. Rederiet er den eneste aktør i Norge, som for nuværende tilbyder dette arbejde, hvorimod der på verdensplan findes omkring en hel snes både med samme koncept.
Napiers forretningsidé med bådene med denne teknologi, er møntet direkte på segmentet omkring opdrætsselskaber og havdambrug, som i rederiets koncept kan charters fast for den ene båds vedkommende og den anden kan charters for en kortere periode. Den første båd bliver operationsklar omkring efteråret 2017.
Det norske værft FMV og designfirmaet Heimli, der sammen har udviklet dette koncept, har en ambition om at være komplet leverandør af både design og byggeri af disse multifunktionsfartøjer til opdrætsbranchen og dambrugene.
Begge firmaer udstiller på Nor-Fishing 2016, hvor man kan kigge ind og få en snak om hele designportefølgen.