Den 22. April er Østersølandene og verdens øvrige søfartsnationer blevet enige om at gøre hele Østersøen til forbudszone for passagerskibes toiletudskyl.
I den internationale søfartsorganisation IMO blev der her til morgen i London opnået enighed om, at det skal være forbudt for alle passagerskibe – uanset nationalitet – at udlede kloakspildevand i Østersøen – uanset hvor.
I dag må for eksempel krydstogtskibe gerne udlede deres kloakspildevand i Østersøen, så længe det sker i en afstand af mindst 12 sømil fra kysten. I dag er der opnået enighed om, at den slags forurening bliver stoppet helt. Østersølandene og verdens øvrige søfartsnationer blev enige om at gøre hele Østersøen til forbudszone for passagerskibes toiletudskyl.
– Østersøen er et af verdens mest befærdede farvande, og de mange mennesker, der lever i regionen, skal ikke udsættes for alle de forbipasserende skibspassagerers affald. Derfor er det helt på sin plads, at vi nu får sat en stopper for denne ubehagelige form for udledninger, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
Kloakspildevandet fra store passagerskibe kan forårsage forhøjede bakteriekoncentrationer i kystnære områder, og enigheden er et resultat af længere tids arbejde blandt Østersølandene, som støttes af blandt andre de danske rederier.
– Beskyttelse af havmiljøet er centralt for danske rederier, og udledning af urenset spildevand fra passagerskibe bør ikke være en mulighed i følsomme havområder som Østersøen. Derfor er vi glade for, at Østersølandene – sammen med resten af IMO – er blevet enige om at forbyde disse udledninger, siger administrerende direktør for Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
Forbuddet træder i kraft i 2019 for nybyggede skibe og i 2021 for eksisterende skibe med henblik på at give rederierne tid til at sikre, at de skibe, der sejler i området, kan overholde reglerne og har kapacitet nok til at oplagre spildevandet, til de når i havn.
– Allerede i dag kan skibe aflevere deres spildevand i havne omkring Østersøen, så jeg forventer, at vi om få år kan blive helt fri for kloakudledninger fra store passagerskibe, siger Esben Lunde Larsen.
Ifølge aftalen bliver Østersøen aktiveret som særligt beskyttelsesområde, hvor ingen skibe med over 12 passagerer må udlede kloakspildevand. Passagerskibene vil fortsat have mulighed for at udlede deres kloakspildevand, hvis det forinden er blevet behandlet i et godkendt rensningsanlæg ombord – ligesom tilfældet er for spildevand fra landbaserede rensningsanlæg.