Nordsøens Hesterejer langes nu over disken i Lidl. Rejerne der for knapt et år siden, kunne stemple det lille bæredygtighedsmærke »MSC – den blå fisk« på pakkerne, tilbydes nu igennem Lidl, som den første af discountkæderne.
»Rømørejen«, »Vadehavsrejen«, »Hvide Sande Rejen« eller »Hesterejen« (Crangon crangon), kært barn har som sagt mange navne, skriver Lidl i en pressemeddelelse. Kæden er den første dagligvarehandel indenfor discount i Danmark, der nu vælger de bæredygtigt fanget og forarbejdet hesterejer fra Nordsøen
Den velsmagende, lille reje, passer perfekt til flere velkendte og klassiske danske forretter, som rejecocktails og stjerneskud. Rejerne er Lidl´s seneste skud på stammen i et varesortiment bestående af MSC certificeret fisk og skaldyr. Et sortiment der pt består af omkring 30 forskellige fiske- og skaldyrsprodukter, som alle bærer det lille blå fiske-logo fra MSC-ordningen.
Chefen for Lidl, Mikko Forsström forklarer, at Lidl hele tiden bestræber sig på at udvide sortimentet på området bæredygtig fisk og skaldyr. »Vi vil som dagligvarekæde give forbrugerne mulighed for at handle bæredygtigt. Det gør vi blandt andet ved at tilbyde vores kunder et bredt udvalg af fisk og skaldyr med det blå MSC-logo på. Jeg er glad for, at vi endnu engang kan præsentere forbrugeren for en bæredygtig nyhed i køledisken. Det bidrager til, at fremtidige generationer også får glæde af hesterejer fra Nordsøen.«
Majken Møller der er kommunikationschef hos MSC Danmark understreger også vigtigheden af, at danske forbrugere nu også får muligheden for at træffe et bæredygtigt valg, når det drejer sig om lokalfanget rejer fra Nordsøen. »Vi arbejder på at gøre det nemt for forbrugeren at vælge bæredygtigt, når de handler ind. Det er derfor afgørende, at supermarkeder som Lidl aktivt vælger bæredygtige produkter til i deres sortiment.«
Konkurrence – vind en sejltur med en kutter
For at fejre at de små og nu også bæredygtigt fanget hesterejer er kommet på hylderne, afholder Lidl sammen med MSC Danmark en konkurrence på Facebook.
Her kan man sammen med en ven vinde en sejltur på en fiskekutter til foråret. Det er selvfølgelig en tur med et bæredygtigt fiskeri, så man på nært hold kan se, hvorledes fiskeriet foregår. Der udloves to ture, og vinderne modtager desuden et gavekort på 500 kr. til Lidl.
Har man lyst til at deltage i konkurrencen, så skal man gå ind på Lidl´s Facebookside og fortælle, hvem man gerne vil have med på sejlturen.
Kilde: Lidl og MSC FiskerForum.dk