Kampagnen, der har støtte fra EU og Fødevareministeriet, lanceres i denne uge.
Budskabet opfordre danskerne til at øge deres indtag af fisk, da undersøgelser fra YouGov om danskernes madvaner fortsat afslører, at fiskeretter fravælges til fordel for retter såsom pizza, lasagne og frikadeller med kød.
Københavnske familier spiser næsten dobbelt så ofte fisk som nordjyske familier, og jo ældre man bliver, jo oftere spiser man fisk. Men de fleste danskere har det til fælles, at de ikke lever op til Fødevarestyrelsens anbefalinger om at spise 200-300 gram fisk om ugen. Nu lanceres en ny kampagne, der har til formål at få danskernes til at bruge fisk i deres kendte hverdagsretter.
”Vores undersøgelser viser, at kun 13 procent af danskerne overvejer fisk, når de køber ind til aftensmaden, og kun 16 procent spiser fisk to gange om ugen, hvorimod 88 procent eksempelvis spiser oksekød to gange om ugen. Til trods for, at fisken er så sund og velsmagende en råvare, er den altså ikke top of mind hos danskerne, og det vil vi ændre,” siger Niels Wichmann, formand for Fiskebranchen.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle spiser 200-300 gram fisk om ugen, da indtaget af olier, vitaminer og mineraler fra fisk styrker vores sundhed. Kampagnen henvender sig primært til børnefamilier, og håbet er at den vil medvirke til, at flere vælger fisk, når de køber ind til aftensmaden.
”Tanken bag kampagnen er at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de velkendte retter som eksempelvis lasagne, burger, frikadeller eller pasta også kan laves med fisk. Det handler om at fange danskernes opmærksomhed, når de står i indkøbssituationen og fortælle dem, at de kan bruge fisk i stedet for kød i deres kendte hverdagsretter,” siger Lone Marie Eriksen, projektkoordinator i Fiskebranchen.
Budskabet, som danskerne vil møde de kommende uger, vil dermed være, at fisk også kan fungere i danskernes hverdagsretter, som de ellers plejer at tilberede med kød.
Fakta
Fiskebranchen er brancheorganisation for Danmarks Fiskeriforening, Danske Fiskeres Producent Organisation, Danish Seafood Association, Danmarks Fiskehandlere, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Dansk Akvakultur og Danmarks Pelagiske Producentorganisation