I den hidtil største internationale kampagne for et renere Østersøen, har fire cyklister trampet hårdt i pedalerne hele vejen rundt om Østersøen for at skabe opmærksomhed på havmiljøet og indsamlet underskrifter til at forbedre det forurenede hav. Nu afsluttes turen i København.
Efter tre måneders cykeltur, hvor mere end 70 byer i ni lande er besøgt, ankommer Race for the Baltic teamet til endestationen, København, på lørdag d. 17. august.
Vi vælger at slutte af i København på grund af dets placering ved havet, byens enorme påskønnelse for cykling, og vigtigst af alt, fordi det vil være stedet for det kommende HELCOM ministermøde, som finder sted d. 3. oktober; et møde hvor Østersøens fremtid vil blive fastlagt af politikerne, siger Barbara Jackson, koordinater for kampagnen.
Race for the Baltic startede d. 8. juni i Malmø i Sverige.
Siden da har holdet af cyklister, som kommer fra forskellige lande, cyklet næsten 3.500 km gennem Østersø-regionen, med det formål at skabe opmærksomhed for behovet for handling, så havmiljøet kan genoprettes. Indtil videre har over 20.000 mennesker skrevet under på opråbet, der vil blive præsenteret for miljøministrene for Østersølandene til HELCOM-mødet i København.
Kampagnen har fået støtte fra politikere, både lokalt og nationalt, som har sluttet sig til cykelturen, har skrevet under på kampagnen, og som har deltaget i de mange aktiviteter undervejs. Dette gælder blandt andet Estlands præsident Toomas Hendrick, svenske EU-parlamentariker Isabella Lövin, tidligere præsident for Finland Tarja Halonen og senator Holger Matthaus fra Tyskland.
Vi har været heldige med at få støtte fra mere end 600 frivillige undervejs. Sammen med vores tre centrale partnere Oceana, FISH og Coalition Clean Baltic, har de være medvirkende til at Race for the Baltic kampagnen er vellykket, konkluderer Barbara Jackson.
Race for the Baltic er finansieret af Zennström Philanthropies, som er ejet af Skype-grundlæggeren Niklas Zennström, der har været involveret i Østersøens problemer i flere år. Hans hidtidige engagement har primært været bag kulisserne, men i år har Zennström Philanthropies besluttet at iværksætte en offentlig kampagne, Race for the Baltic – en tre måneders lang cykeltur, som har besøgt ni lande og kørt 3.500 km, og som har mødt folk hvor de er i regionen for at skabe opmærksomhed på Østersøens ringe havmiljø, som bør forbedres.