Wärtsilä Danmark, hvis hovedaktiviteter er salg og service af motorer, propelsystemer og en række andre produkter til skibe og kraftværker, havde i 2012 en omsætning på 272,8 millioner kroner og et underskud på 42,6 millioner kroner.
Resultatet skyldes store engangsudgifter til omstruktureringer, og allerede for indeværende år forventer virksomheden positive tal på bundlinjen.
Ship Service, der er 3. parts skibsreparationer, og flydedokken i Hirtshals har Wärtsilä solgt fra og fortsættes nu af køberen. Det har været en afgørende prioritering på denne måde så vidt muligt at bevare arbejdspladserne i Hirtshals.
Wärtsilä Danmark, der er en del af den globale finske Wärtsilä-koncern med 19.000 medarbejdere, har gennemført en markant turnaround i 2012. Virksomheden har blandt andet lukket sine værftsaktiviteter i Hirtshals og er i gang med at flytte sit hovedkontor til Aalborg. Omstruktureringerne har kostet godt 38 millioner kroner og vejer tungt i regnskabet for 2012, som virksomheden netop har offentliggjort.
”Det er meget utilfredsstillende at stå med et årsregnskab for 2012 med et minus på godt 42 millioner kroner. Men resultatet er på niveau med vores forventninger, da vi i starten af 2012 valgte at igangsætte en række massive og omkostningstunge forandringer, forklarer han og fortsætter: – Vi vil huske 2012 som et år, der gjorde ondt, og som et år hvor vi måtte sige farvel til en række dygtige medarbejdere. Vores mangeårige aktiviteter i Hirtshals er nu lukket ned, og vi står med en målrettet og fremtidssikret strategi for fremtiden,” siger direktør Claus Vogel i en netop udsendt pressemeddelse.
Af positive elementer i 2012-regnskabet bemærker Claus Vogel supplerende, at virksomheden trods afvikling af flere aktiviteter har nået en omsætning på niveau med de foregående år, og at moderselskabet med letter of support stiller den nødvendige finansiering til rådighed.
”Vi har på kort tid tilpasset forretningen til de aktiviteter, vi er bedst til, og har samtidig styrket vores samarbejde med de 170 kontorer, som vi har over hele verden. I fremtiden vil arbejdet blive udført de steder i verden, hvor det giver mest mening – både kvalitets- og kompetencemæssigt, men også pris- og udbudsmæssigt. Vi har globalt set et unikt kendskab til både kunder og udbydere, og det er et meget stort aktiv i et stadig mere kompliceret marked, hvor vi via vores serviceenheder worldwide kan koble de rigtige personer sammen. Det giver allerede nu en markant stigende tilfredshed hos vores kunder,” konstaterer Claus Vogel.
”Vi har stor grund til optimisme – både globalt og lokalt i Wärtsilä Danmark. Om kort tid åbner vores nye hovedkontor i Aalborg, vi er gået ind i 2013 med styrkede relationer til vores kunder og samarbejdspartnere, og markedet er i vækst. Men vi skal naturligvis fortsat arbejde med implementeringen af vores nye strategi, så vi løbende optimerer interne og eksterne processer,” pointerer han.
Claus Vogel bemærker afslutningsvis, at Wärtsilä Svanehøj (tidl. Hamworthy Svanehøj) i Svenstrup ved Aalborg i 2012 er blevet et søsterselskab til Wärtsilä Danmark, og at disse to selskaber administreres separat.
Om Wärtsilä Corporation
Wärtsilä er globalt førende inden for komplette livscyklus power løsninger til marine- og energimarkederne. Ved at lægge vægt på teknologisk innovation og driftseffektivitet maksimerer Wärtsilä kundernes miljømæssige og økonomiske resultater. I 2012 udgjorde Wärtsiläs nettosalg EUR 4.725 millioner med 18.930 medarbejdere, heraf 200 i Danmark. Virksomheden servicerer sine kunder direkte fra 170 lokationer i 70 lande over hele verden. Wärtsilä er noteret på NASDAQ OMX Helsinki, Finland. Læs mere på www.wartsila.com.