På det norske værft Vaagland Båtbyggeri, der ligger lidt NordØst for Kristianssund, er man så småt ved at gøre klar til nybygning nr. 158 »Geir« til HP Holmeset fra Grystastranda. En brøndbåd og autolinefartøj designet af Skipteknisk til levering december 2019.
Nye Geir bliver den tredje i rækken af fartøjer designet og tegnet af Skiptekniske i Aalesund til det norske rederi og det største autolinefartøj i norsk fiskeri overhovedet. Det måler 61.8 meter i længden og 13.5 meter i bredden, og er typen STR11;156 XL.
Dette langlinekoncept har rederiet og designerne fra Skipteknisk arbejdet koncentreret på at optimerer, forbedre og finjustere i forhold til den gamle Geir. Målet har været at frembringe et yderst effektivt autolinefartøj, der på alle parametre byder ind med forbedringer, indenfor miljøbelastning og arbejdsmiljø samt sikkerhed og kvalitet med et funktionelt ydre og finish. Et mål der til fulde nu er nået med nye MR11;123-A Geir.
Rederiet har valgt lokale underleverandører, både mht. designer og værft, hvilket har været et mål i sig selv og som dermed er med til at bibeholde vigtige kompetencer samt faglig viden i området samt opretholde beskæftigelsen i den norske kommune. En helt klar fordel i følge rederiet, der udover den gunstige pris på båden, nu også får lokale håndværkere og specialister med, der undervejs i processem fortsat kan bidrage med produktudviklingen løbende.
Fartøjet vil blive udstyret med brønd og autolineudstyr med omtrent 70.000 kroge. Derudover vil fabrikken ombord kunne håndterer fileret fisk op til 500 tons med en frysekapacitet på 60 tons om dagen.
Der er plads til 22 besætningsmedlemmer ombord.