Det hæderkronede skibsværft i Skt. Petersborg, Admiralty Shipyard er en del af United Shipbuilding Corporation, der netop har underskrevet en kontrakt på byggeri af en flåde på seks fabrikstrawlere til det russiske fiskeriselskab (RFC), et fjernøstlige fiskeriselskab, der er Ruslands største fiskeri.
I dag omfatter RFC (Russian Fishery Company) store fiskeriselskaber som; OJSC TURNIF, CJSC Intraros, LLC Vostokrybprom, LLC Sovgavanryba, LLC Imlan og LLC Pelagial, der alle opererer i de fjernøstlige havområder.
RFC råder idag over 12 store fabriksfartøjer af forskellige typer, herunder Captain Oleynichuk, Vladivostok, Borodino, og Beresina m.fl. Fartøjerne er i stand til at opererer i alle fiskeområder og under meget forskellige klimaforhold. De er udstyret med alt til det forskellige fiskeri selskaberne bedriver. Topmoderne udrustet med alt tænkeligt teknologisk udstyr. Skibene fisker mange havarter, herunder laks og blæksprutte, men hvor hovedarterne dog fortsat er lyssej og sild.
Nybygningsordren på seks ST 192 trawlere
De seks ST 192 fryse- og fabrikstrawlere er tegnet og designet på Skipsteknisk i Norge, har alle en længde på 108 meter og 21 meter i bredden. Den første nybygning af denne type er placeret på et spansk værft i Vigo, med en option på yderligere 2 skibe.
Den sidste af de seks store fryse- og fabrikstrawlere skal færdiggøres i 2023, og aftaleværdien løber således op i mere end 37 milliarder rubler, når den sidste trawler forlader værftet, fuldt apteret, udrustet og udstyret fra Admiralty Shipyard i Skt. Petersborg.
De seks nye fartøjer forventes gradvist leveret over en knapt 7 års periode. De skal løbende erstatte RFCs eksisterende flåde af tolv fabriksfartøjer, der i øjeblikket har en gennemsnitalder på tredive år.
Generaldirektøren ved Admiralty Shipyards Alexandr Buzakov udtrykte sin store tilfredshed og taknemlighed til RFC, for at sætte deres underskrift på ordren til værftet. Værftsdirektøren bemærkede videre, at opførelsen af R03;R03;fiskerfartøjer, fortsat er et meget vigtigt aspekt for værftets civile aktiviteter og lovede ved samme lejlighed at kontrakterne på de seks fryse- og fabrikstrawlere, vil blive gennemført fuldt ud og til tiden.
RFC general manager Andrei Teterkin udtrykte ved samme lejlighed, samme tilfredshed og taknemmelighed over United Shipbuilding Corporation, der effektivt havde forberedt vejen for denne kæmpestore kontrakt. Andrei Teterkin påpegede endvidere selskabets omhyggelighed i udvælgelsen og i særdeleshed vigtigheden i at vælge det helt rigtige værft til opgaven, da betingelserne i det fjernØstlige fiskeri, både krævede særlige kvalitets-og tekniske knowhow til at producerer til disse havområder. RFC general manager forklarede videre, vigtigheden for fiskeriselskabet, i at sikre et effektivt arbejde ombord, samtidig med et højt sikkerhedsniveau for besætningen. Derfor faldt valget på det russiske værft, der både på det militære og civile plan, har bred og stor erfaring i byggeriet af fartøjer med meget specifikke kvalitetskrav.