Trawleren »Juli-Ane« havde for mindre end et halvt år siden, gennemgået en større ombygning, med blandt andet forlængelse af skroget og udvidelse af lasten samt motorudskift og optimering af driften med ny større propel, dyse samt anden gearing. En ombygning der trak nogle måneder ud kalenderen og ud af det aktive fiskeri.
Derfor kommer havariet på Vestværftets beddingsvogn også lidt på tværs for den vestjyske ejer af »Juli-Ane«, der dog efter en optimistisk vurdering, måske kun vil forhale kølpålægningen med to til tre dage.
De tre mand på dækket slap med skrækken
Så da skibet blev trukket op kl. 07.00 tirsdag morgen, for at få ny ballastkøl svejset på, skred det 300 tons tunge fartøj, halvt oppe på vognen, bagud af beddingsvognen, og lagde sig langsomt om på bagbordsside. Alt mens folkene ombord klamrede sig til hvad de nu havde for hånden.
Trods ekstra sikring, for netop at hindre en bagudskridning af båden, skete det alligevel. Noget ingen kunne have forudset, fortæller Ernst Kristensen fra Vestværftet til FiskerForum. »Det vigtigste er at der ingen personskade har været«, fastslår han og fortæller at den dykker der allerede har været nede for at inspicerer fartøjet, ikke umiddelbart har kunnet finde nogen skader på skibet, så tilsyneladende er alle sluppet billigt i denne omgang.
Ernst Kristensen fortæller, at der er bestilt en mobilkran til den tunge løfteopgave og før den har hevet »Juli-Ane« ud af vandet, kan man ikke rigtigt udtale sig om en eventuelt skades omfang.
FiskerForum.dk