Ålesundselskabet Sølvtrans, der er en af verdens største brøndbåds-rederier, har netop skrevet under på en kontrakt med Havyard Group og bestilt verdens største brøndbåd.
Ønsket fra Sølvtrans var at én af verdens største transportselskaber af levende fisk, fremover også vil levere den allerbedste fiskevelfærd og håndtering under fragten.
Den norske brøndbåd, der fragter levende fisk, vil være 116 meter lang, og have en bredde på 23 meter. Fartøjet der vil blive navngivet »Ronja Storm«, vil have en kapacitet på ikke mindre end 7.450 kubikmeter vand. Derudover har skibet også kapacitet til at transportere 5.000 kubikmeter ferskvand.
Skibet vil efter leveringen, ikke sejle i det nordlige, men tværtimod indgå i akvakulturvirksomheden Huon i Tasmanien ud for Australien, på en 10-årig kontrakt.
Tasmanien har mangel på ferskvand, både hvad angår kvalitet men også kvantitet samt tilgængelighed. Hvilket løses gennem det udstyr som »Ronja Storm« er udstyret med. Udstyr der kan producerer næsten 17 millioner liter ferskvand om dagen.
Ferskvand til Laksesygehus
Ferskvandet bliver brugt på R20;laksesygehusetR21;. Fiskene bliver taget ud af de store flydende havdambrug ved Tasmanien og kommer istedet i nogle gigantiske ferskvandsanlæg ombord, hvor de efterfølgende vil svømme rundt i godt tre timer, alt imens de fragtes til et nyt havdambrug. Svømmeturen i rent fersk vand samt fragten til et nyt havdambrug, foretages for at bekæmpe sygdommen »amoebaean gill disease« AGD. I Tasmanien ud for Australien behandles fisk på denne måde mindst en gang om måneden. Sygdommen er et velkendt fænomen i Tasmanien, hvor behandling årligt beløber sig til betragtelige 20 millioner australsk dollars (svarende til ca. 100 mio. dk.kroner), et svimlende beløb i direkte omkostninger til behandlingen samt tabt fortjeneste. Problemet med AGD er også udbredt blandt andre arter i området som pighvar, brasen, søpindsvin og krabber m.fl.
Den store produktion af ferskvand, udover rensningsanlæg, der sørger for genanvendelse af vand flere gange sikrer, at fartøjet kontinuerligt kan udføre arbejde til søs uden at skulle gå til kaj for at genfylde tankene med ferskvand så ofte, som andre fartøjer er nødsaget til.
Den spritnye »Ronja Storm« skal ligeledes udrustes til fiskesortering, udover at transportere de slagtende fisk og smolt samt at have medicineringsfaciliteter ombord. Disse processer kræver absolut ro og der er da også lagt stor vægt på et reduceret støjniveau samt stabilitet om bord på »Ronja Storm«.
En investering på en halv milliard
Verdens største fisketransportfartøj koster i omegnen af godt 500 millioner kroner. For som CEO Roger Halsebakk fra Sølvtran siger, »Vi tager ingen gen- eller smutveje med hensyn til udstyret der skal transportere de levende fisk. Efter 31 år i branchen og i denne industri, og som pionerer inden for udviklingen af moderne brøndbåde, ved vi hvad der skal til og hvad der kræves«, slutter direktøren.
Projektet er bundet sammen af afdelinger under Havyard
Sølvtrans og Havyard har samarbejdet intenst om projekter før, og denne gang er Havyard Group blevet valgt som totalleverandør på projektet.
– Havyard Design & Solutions leverer design og teknik
- Havyard Ship Technology vil sørge for udstyret
- Havyard Power & Systems leverer dieselelektriske maskiner og fremdriftssystemer, automatiserings- og broløsninger
- og MMC First Process vil sørge for alt, der er forbundet med fiskehåndteringsudstyr.
»Vi er meget glade og tilfredse med, at vores erfaringer fra produktionen af R03;R03;tidligere leverede brøndbåde, kan overføres direkte til dette specifikke projekt, der bryder gængse normer, både hvad angår størrelse og teknologi,« siger salgschef Frank Edvard Vike og senior designer Kjetil Myren.
Kontrakten viser også, at med Havyard´s to leverede brøndbåde, der allerede er i værftets portefølje og med den tredje undervejs, er det norske værft en væsentlig og førende aktør på markedet, inden for dette specielle felt, der omhandler produktion af fisketransportskibe og udstyr til samme.