I en lille dansk fiskerihavn, hvor man normalt kun bekymrer sig om vind og vejr samt priserne på rødspætter, har der indfundet sig en ny slags hverdag, hvor den hyggelige havnebetjent, nu får følgeskab af en ny kollega. Ikke en med gummistøvler og den klassiske marineblå busseronne, med rød snøre – Nej én kampklar skarpskytte iklædt camouflage – formentlig skjult til ukendelighed med tang i kasketten og tværstriber som gammelt tovværk.
Men tag ikke fejl, for bag det godt camouflerede ydre rykker det gevaldigt i skarpskyttens trigger-finger, der er klar til at nedskyde – nej ikke måger, selvom det også kunne være tiltrængt – nej droner, de sindsygt irriterende små snerrende foto-droner, som gud og hvermand efterhånden har erhvervet sig.
Disse droner kan nu ikke vide sig sikre længere, for godt i skjul, sidder nu en væbnet myndighedsperson klar til at nedskyde droner, hvis de passere henover havnen uden gyldig operationstilladelse til droneflyvning. De kan nedskydes efter parolen »skyd først og spørg bagefter« For er tilladelelsen ikke i orden, så rykker det i trigger-fingeren og dronen rykkes uden varsel ned fra himmelrummet.
Ifølge flere medarbejdere på havnen, er der nu tale om krig i fredstid, sagt med et glimt i øjet. Det kræver både omhyggelighed og at være klar og snarrådig, når fjenden diskret, men snedigt lader de små techno-hvepse suse rundt lige henover hovederne på de arbejdende folk og de fortøjrede kuttere ved kajen. Men nu skal drone-folket, både de lovlydige og dem der i forvejen ser stort på alt ligefra love, regler og tilladelelser passe på, for Havnene får snart grønt lyst til at »plaffe« dronerne ned og tage kampen op.
Baggrunden er ikke en ny Netflix-serie, men et helt reelt lovforslag fra transportminister Thomas Danielsen (V). Han ønsker, at danske havne og lufthavne får ret til at skyde droner ned, hvis de opfattes som en trussel.
Det er således optræk til store forandringer i vores havne, hvis det står til transportminister Thomas Danielsen (V), der nu har sendt sit lovforslag i høring. Et forslag der skal give vores myndigheder og havne i særlige udsatte zoner, som ISPS-områder, lov til at neutralisere og nedskyde droner, om nødvendigt. Særligt hvis de er ulovlige, kriminelle eller bare irriterende nærgående. Det skal dog ske forsvarligt og efter visse regler. Hvem der helt præcist skal bære våbnet, er endnu ikke meldt ud.
Transportministeren vil ændre luftfartsloven
Helt konkret vil transportministeren Thomas Danielsen (V) ændre luftfartsloven, så det bliver muligt for visse offentlige myndigheder og infrastruktur-forvaltere bl.a. i lufthavne og havne at neutralisere droner, der udgør en trussel. Over de seneste år har der været en øget droneaktivitet i dansk luftrum. Det kan give problemer, f.eks. i områder med kritisk infrastruktur. Derfor vil transportminister Thomas Danielsen opdatere reglerne på droneområdet, så det bliver lovligt at neutralisere såkaldte ikke-samarbejdsvillige droner i områder i Danmark, der er udpeget som geografiske dronezoner.
Set i lyset af den sikkerhedspolitiske situation i Danmark, skal lovforslaget give visse offentlige myndigheder og infrastrukturforvaltere, der er ansvarlige for områder med for eksempel kritisk infrastruktur, mulighed for at kunne neutralisere droner, såfremt en droneoperatør opererer en drone ulovligt eller anvender dronen til kriminelle formål såsom spionage, sabotage eller smugling. Det kan være omkring kritisk infrastruktur som lufthavne, havne eller broer, hvor droner kan udgøre en særlig sikkerhedsrisiko for den konkrete infrastruktur, den øvrige luftfart eller sikkerheden i det område, som myndigheden eller infrastrukturforvalteren er ansvarlig for.
Med et forslag til lovændring, som netop er sendt i høring, vil visse myndigheder og infrastrukturforvaltere kunne få mulighed for hurtigt og effektivt at neutralisere ikke-samarbejdsvillige droner. Ordningen vil kun gælde i udvalgte områder i Danmark, hvor der vurderes at være særlige interesser. De myndigheder og infrastrukturforvaltere, som er ansvarlige for eksempel havne og lufthavne, der kan få mulighed for at neutralisere droner, skal også opfylde nogle krav, som skal sikre, at neutraliseringen sker på forsvarlig vis.
Den foreslåede ændring af luftfartsloven er en del af et samlet lovforslag om styrket beredskab på transportområdet.
Lovforslaget er i høring frem til 21. august 2025.