Granly Diesel, som repræsenterer den amerikanske motorproducent Cummins, har netop introduceret en ny type motor, der kan køre på både diesel og metanol.
Denne løsning – kendt som »dual fuel« – giver fiskefartøjer mulighed for at veksle mellem traditionelle og grønne brændstoffer, hvilket gør omstillingen til bæredygtig energi både fleksibel og realistisk.
Metanol som Grøn Energikilde
Metanol, et klimavenligt alternativ til fossile brændstoffer, kan produceres ved hjælp af vedvarende energikilder og har et stort potentiale til at reducere CO₂-udledning fra fiskeriet. Fordelen ved Granly Diesels løsning er, at fiskefartøjerne kan skifte til metanol i takt med, at forsyningen og infrastrukturen udvikles. Lige nu er markedet ikke helt klar til en fuld overgang til metanol, men denne motor kan fungere på begge brændstoftyper, og med tiden kan motorerne opgraderes til udelukkende at køre på metanol.
En Gradvis Overgang og HVO som Overgangsbrændstof
Indtil metanol bliver mere tilgængeligt, tilbyder Granly Diesel og Cummins også HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), en biobaseret diesel, der kan reducere CO₂-udslip med op til 90 procent. Dette gør det muligt for fiskerne at tage et grønnere skridt allerede nu uden at skulle investere i ny teknologi eller motorer. HVO er dog markant dyrere end almindelig diesel, og en bred overgang til metanol kræver en større udbygning af vedvarende energikilder som vind og sol for at sikre en stabil forsyning.
Fleksibilitet og Sikkerhed i Fokus
En vigtig del af Granly Diesels tilgang er fleksibiliteten i »dual fuel«-løsningen, som giver fiskeriet tid til at omstille sig til metanol. Samtidig er der stor fokus på sikkerhed, da metanol er brandfarligt og kræver avancerede sikkerhedsforanstaltninger. Granly Diesel arbejder derfor på at sikre, at alle løsninger lever op til de højeste sikkerhedsstandarder.
Preben Vogt, direktør hos Granly Diesel, siger til Fiskeritidende.dk, at han tror på, at kombinationen af fleksible, bæredygtige løsninger og et stærkt samarbejde med Cummins kan være med til at forme fremtidens grønne brændstofløsninger indenfor fiskeriet.
Du kan læse mere på Granly Diesels hjemmeside her og på Cummins hjemmeside (engelsk) og se Cummins videoen her (engelsk)