I sidste uge blev MT Højgaard færdig med at bryde den gamle Søndre ydermole ned. I alt 440 meter af den eksisterende Søndre ydermole blevet brudt ned over de sidste fem måneder. Stenene som har udgjort ydermole er blevet fragtet på land for at blive genbrugt som del af forlængelsen af den nye ydre mole.
»Den eksisterende Søndre ydermole er nu fortid på havnen. Vi har fjernet ca. 170.000 tons sten fra molen, men de er ikke blevet flyttet så langt væk, da vi har genbrugt dem til at forlænge den nye ydermole.«
»Det er godt for både naturen og miljøet at så meget som muligt genbruges« siger Dan Harborg Locht, projektdirektør i MT Højgaard.
Ramningen i Vesthavnen er kommet langt
I de seneste uger har der været foretaget rammearbejde til den nye kaj 37 i Vesthavnen. Ramning er et arbejde, hvor stålprofiler placeres i en skabelon og derefter rammes i havbunden. I alt er 20 procent af ramningen af profilerne i Vesthavnen nu gennemført.
»Vi er kommet godt fra land og har rammet godt en femtedel af de ca. 6 ton store H-profiler som indgår i den nye Multifunktionskaj.«
»Ramning er en type arbejde vi har lavet tidligere i processen omkring fremtidssikringen og ramning af den nye Multifunktionskaj i Vesthavnen vil først blive afsluttet i det nye år,« siger projektdirektør hos MT Højgaard, Dan Harborg Locht.
Hollandsk virksomhed vælger Rønne Havn til udskibning af fundamenter til projekt i Østersøen
Den hollandske virksomhed Van Oord er flyttet ind i på Rønne Havn, hvor den er i fuld gang med at gøre sig klar til at udskibe fundamenter til et nyt stort vindmølleprojekt i Østersøen.
Projektet vil løbe langt ind i 2025 og kræver øget lokal arbejdskraft og brug af lokale underleverandører. En af de første opgaver har været at etablere sandbanker, som fundamenterne kan hvile på.
»Vi har tidligere håndteret fundamenter for Arcadis Ost 1. De fundamenter som er på havnen i denne omgang, er enorme og meget tunge stålkonstruktioner som ligner overdimensionerede sugerør.«
»De er omkring 100 meter lange og næsten 10 meter i diameter og bliver banket ned i havbunden og skal give stabilitet til tårnet, turbinen og bladene, der skal placeres ovenpå,« siger Jeppe la Cour, kommerciel direktør på Rønne Havn A/S.
Elementerne bliver fragtet til Rønne, hvor de skal opbevares på en måde, der minimerer risikoen for forsinkelser, når de skal fragtes ud. Når de skal fragtes videre, vil elementerne få en hætte i hver ende og blive trukket ud til deres placering på vandet, hvor et specialiseret skib står for installationen.