Klimarådet præsenterer i en ny analyse anbefalinger om at etablere klare klimamål for skibs- og flytransportens udledninger der forurener.
I øjeblikket mangler Danmark specifikke mål og pejlemærker for at guide vores globale klimaindsats, og udviklingen går i flere tilfælde i den forkerte retning, skriver klimarådets formand Peter Møllgaard, der er Regeringens uafhængige ekspertorgan.
Som et af verdens førende skibsfartsnationer står Danmarks shipping-industri for betydelige udledninger til havs globalt set. Trods dette afspejles dette ikke i vores nationale klimamål. Klimarådet anbefaler nu, at Folketinget ændrer dette.
Klimarådets formand, Peter Møllgaard, påpeger ligeledes forskellen mellem den nationale klimapolitik og manglen på konkrete mål eller pejlemærker for vores globale indsats. Han understreger behovet for at udvide den effekt, de nationale klimamål har haft, til også at omfatte vores globale indsats.
Energistyrelsens seneste opgørelse viser, at danske skibe opereret i udlandet udledte omkring 33,5 millioner tons CO2 i 2020, næsten på niveau med hele Danmarks samlede udledning det år på 45 millioner tons CO2, der er inkluderet i landets klimamål.
Klimarådet opfordrer også til fortsat fokus på udvikling, udbredelse og eksport af grøn viden og teknologi, da grøn eksport gavner både klimaet, den danske økonomi og beskæftigelsen.
[Læs mere, og find analysen her.](https://klimaraadet.dk/da/analyse/danmarks-globale-klimaindsats)
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver Regeringen om, hvordan omstillingen til et klimaneutralt samfund kan ske, så vi i fremtiden kan leve i et Danmark med meget lave udledninger af drivhusgasser og samtidig fastholde bl.a. velfærd og udvikling. Klimarådet skal årligt vurdere, om regeringens klimaindsats anskueliggør, at de danske klimamål nås. Rådet skal desuden bidrage til den offentlige debat og udarbejder også løbende analyser og anbefalinger til klimaindsatsen.