FN’s søfartsorganisation IMO har netop udarbejdet en vejledning rettet til de vagtselskaber, der beskytter skibe mod pirater. Samtidig er der en international standard for maritime vagtselskaber på vej.
På et højniveaumøde har IMO drøftet spørgsmålet om anvendelsen af bevæbnede, civile vagter og maritime vagtselskaber. Der var enighed om, at der skal udarbejdes en international standard, der sikrer kvaliteten af de vagter, der anvendes på skibene. Det blev også meldt ud fra staterne, at man ikke internationalt finder det tilstrækkeligt, at den maritime sikkerhedsbranche regulerer sig selv.
IMO udarbejdede allerede på mødet en vejledning til private, maritime vagtselskaber, der anvender bevæbnede, civile vagter til at beskytte den internationale skibsfart. Vejledningen indeholder en lang række anbefalinger, som et vagtselskab bør leve op til. Samtidig blev ISO, med basis i særligt IMO’s vejledning, anmodet om at udarbejde en international ISO-standard for maritime vagtselskaber. Den nye standard forventes færdig inden udgangen af 2012.
Nye internationale regler om beskyttelse af besætningen mod støj var også på dagsordenen. Danmark har gennem flere år arbejdet for, at de danske særregler om beskyttelse af besætningen mod støj skulle gøres internationale. På mødet godkendte komitéen de nye internationale regler om støjbeskyttelse, og de forventes herefter vedtaget på det næste møde i søsikkerhedskomitéen i november 2012.
På mødet i IMO’s søsikkerhedskomité var der endvidere en række emner på dagsordenen blandt andet om passagerskibssikkerhed som opfølgning på ulykken med krydstogtskibet COSTA CONCORDIA samt vedtagelse af nye internationale sikkerhedsregler blandt andet vedrørende brandsikring og farligt gods samt godkendelse af ændrede regler for indberetning til det obligatoriske meldesystem for Storebælt.
Kilde: Søfartsstyrelsen
Fiskerforum.com